Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 14.53
Jeg kvier mig altid ved at "døde" blomstrende planter før de gør det af sig selv. Men der er jo en del, som går til, hvis man afventer første nattefrost inden man eventuelt finder på at redde pelargonier og andet, som kunne komme igen ved fornuftig vinteropbevaring. Hvornår begynder I oprydningen i prydhaven? (Jeg har kun prydhave).
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2014 kl. 15.40
Vi har meget få ikke-hårdføre planter stående i haven.
Chilli og basilikum tager jeg ind når nat-temperaturerne nærmer sig 10 grader eller lidt under, eller når dagtemperaturerne er kommet under 20.
Hvad pelargonier osv. angår, så længe de ser ok og glade ud bliver de ude. Men kommer nat-temperaturen ned mellem 5 - 10 grader holder jeg ekstra øje med dem.
Pelargonierne står ude endnu, det samme med dahlia.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 18.57
Tidsforskellen på hvornår man kan "pakke prydhaven sammen" kan sagtens variere fra 1 - 4 uger. Derfor kvier jeg mig ved at tømme krukker osv, når det stadigvæk ser fint ud. Men jeg har svært ved at gøre op med mig selv om jeg skal gøre det tidligt om efteråret, mens vejret er fint, og arbejdet er en fornøjelse, eller om jeg skal nyde planterne lidt længere og så må tage arbejdet i træls og koldt vejr. Jeg tror at tiden er inde nu, såfremt det ikke regner alt for meget i denne uge. Der hænger stadigvæk 13 stk. Filippa i trætoppen, men mon ikke den lovede storm henter dem ned i morgen, tirsdag?
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2014 kl. 19.35
Jeg har ikke en prydhave, men har dog en del krukker rundt omkring. De kommer ikke ind, før der trues med frost, for mange af dem er jo fine endnu :)
Jeg skal også lige have ryddet op i skuret, hvor de skal stå...
Mine citrus kommer heller ikke ind før - dem plejer jeg faktisk bare at dække med dobbelt fiberdug på de første kolde nætter.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 21. oktober 2014 kl. 8.22
Jeg nænner heller ikke at tømme krukkerne så længe de står fine, så må man tage kolde og våde tæer og fingre med :0)
Men de der skal overvintres, og det er en del, har jeg gjort klar og trukket i ly allerede. Min overvintring foregår under et halvt lukket udhæng på terrassen, hvor planterne står på reoler. Der er vægge på tre sider, og den sidste del lukker jeg af med flere lag kraftig bobleplast, men først når det bliver rigtig koldt, dvs. omkring 5 grader om natten.
De pelargonier der skal overvintre inde i vindueskarmene har jeg taget ind for omkring 1 måned siden, mest fordi jeg ikke har mulighed for, eller gider afvænne dem fra udelivet, og så bliver overgangen ikke så brat hvis de kommer ind mens temperatur forskellen mellem ude og inde ikke er for stor.
Jeg har mange krukker med stauder og buske, de er trukket ind under udhænget hvor de overvintrer, så de er også klar.
De resterende krukker med dahlia og andre sommerblomster der ikke skal overvintre har jeg arrangeret i nye grupper, så de får lov at stå og pynte ind til de ikke kan mere. Når den første frost har taget dahliaerne bliver de gravet op eller taget ud af krukkerne og lagt i kasser til overvintring.
En stor del af min vinterklargøring er at fylde mine staudebede (og køkkenhavebede) med visne blade - men det giver helt sig selv hvornår det er tid til det :o)
Skrevet af: Bo G., 22. oktober 2014 kl. 13.43
Jeg er ikke det store prydshavemenneske, så vi har stort set ikke nogle prydsplanter, der skal ind.
Jeg har dog flyttet nogle chiliplanter fra drivhuset ind, og desværre klippede jeg dem ikke ned inden, så nu har jeg spindemider over det hele! :(
Min vinterklargøring består i at få ryddet min køkkenhave og drivhuset og få lagt vinterdække. Nå ja, og så lægge en masse fliser, lave indhegning til hønsene, træbeskytte terassen (hvis det nogensinde holder op med at regne!) og lidt andet godt. :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.