Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2014 kl. 19.30
giftfri? Ja det er der vel ingen, som med god samvittighed kan svare på, når det er formuleret sådan. Vi har alle meget giftige planter i vores have, lige fra guldregn, liljekonvaller og kartoffeltoppe og mange, mange andre planter, som bestemt ikke er giftfrie, så der vil aldrig komme et skilt op om at min have er giftfri :-)
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. oktober 2014 kl. 20.09
Og det er så et indlæg, som jeg ikke forstår en lyd af...
Hvad går det ud på?
Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2014 kl. 20.21
Tror det er en joke i forhold til forsidens afstemning - mener ikke sikker :)
Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2014 kl. 20.57
Ingeborg har misforstået noget, for det handler ikke om vi dyrker giftige planter men om vi bruger gift, såsom round up mv. Ikke kunstgødning .
Jeg har bl.a en taks i haven, i sommer havde jeg kartofler så jeg havde også giftige planter i haven, men det er ikke det Karma/havenyt spørger om det om jeg var ude med sprøjten .
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. oktober 2014 kl. 20.57
Jeg har ikke set forsiden...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2014 kl. 22.53
Hej
Ha, ha, Søren Duun - selvfølgelig har jeg ikke misforstået noget :-)
Ja, det er selvfølgelig afstemningen jeg mener i mit indlæg. Og jeg tror ikke at man skal have et skilt med "giftfri" i sin have, fordi det netop kan misforstås af folk uden en pind forstand på have. Man skal i hvert tilfælde ikke gå forbi med et barn ved hånden og pege på "giftfri" skiltet og give barnet det indtryk at i den have kan alting spises. Jeg mener derfor at man hellere - hvis overhovedet - skulle have et skilt, hvor man gjorde opmærksom på at det var en "økologisk have". Det "smager"bedre end et skilt med f. eks. " Vi bruger ingen sprøjtemidler". Og så kan man jo også være i tvivl om hvad gift i grunden er. Er salt gift? Det kunne der spindes en lang ende over, men jeg slutter her.
Ingeborg
Skrevet af: Holger Pedersen, 22. oktober 2014 kl. 0.03
Hej Ingeborg.
De to andre kan du jo heller ikke regne med vil forstå noget som helst, vel.?
Venliog hilsen
Holger Pedersen
3600 Frederikssund
Skrevet af: Mogens; E., 22. oktober 2014 kl. 9.32
Hvad med et skilt i forhaven - Røgfri have.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2014 kl. 10.25
Ja :-) til Mogens E og
så er der lige det, at jeg slet ikke forstår Holger Pedersens sætning:
"De to andre kan du jo heller ikke regne med vil forstå noget som helst, vel.?"
Ingeborg,
som ikke vil skilte med noget som helst - bortset fra at jeg vil være fri for reklamer i min postkasse.
Skrevet af: Lone Nielsen, 22. oktober 2014 kl. 22.44
Hej Ingeborg
jeg tror, Holger mener Anja og Tom, som er to ud af de tre, som har kommenteret inden han kommenterede - og den tredie Søren, svarede du jo.
Jeg er enig i dine betragtninger - Nej, jeg kan ikke skilte med en giftfri have - hverken med et stort eller et lille skilt. Har bl.a brugt træbeskyttelse og deslignende og har adskillige giftige planter i min have. Og jeg mener ikke, at det kan være meningen, at der skal være únderforstået viden for at kunne besvare et spørgeskema. Så efter min mening er denne undersøgelse ikke tilstrækkelig defineret til at kunne give et brugbart resultat - der spørges i øst og svares i vest.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. oktober 2014 kl. 7.20
jeg synes, at dette er en underlig tråd - hvordan kan man netop på denne side misforstå, hvad gift i haven er?
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. oktober 2014 kl. 7.54
Kunne man så ikke skrive sprøjtefri have?
Problemet med gift er, at det er videnskabeligt diffust. Salt og vand er også giftige i høje mængder.
En tidligere kollega grinede (stadig) en del over 70'ernes slogan: atomfri zone.
Dette er jo helt uladsiggørlig i praksis...
Sprøjtefri har også været diskuteret indenfor økologien i årevis, fordi biodynamikerne sprøjter og også økologer sprøjter m fx svovl...
Så måske hellere økologisk gave? Nej, der kommer heller ikke et skilt op i min have... Det skaber kun grobund for kværulanter...
Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2014 kl. 8.01
@Anja
Fordi havenyt mere og mere bliver som en brevkasse på Idényt.
Det handler ikke mere om økologi som første prioritet, men om antal besøgende, så reklamerne er lettere at sælge.
Linien i Praktisk Økologi er de seneste år blevet vækst, vækst, vækst og resultatet er flere websites, hver med mindre økologisk linje og mere almen "haveinteresse". Den almene have dækkes bedre af Haven, Havefolket o.a..
Prøver man at fastholde den oprindelige linje bliver man udråbt til "Fanatiker" eller "Religiøs" af ignoranterne eller ligefrem konventionelle landmænd/ planteavlere.
Jeg har derfor meldt mig ud af foreningen og støtter nu andre med en fast økologisk linje.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2014 kl. 9.15
Ja, man kan jo vende mange ting på hovedet!
F. eks. blev vores ægteskab startet med forelskelse, forlovelse og ægteskab. -
Det kan jeg udmærket sammenligne med mange menneskers adgang til økologisk havedyrkning, hvor man lidt efter lidt vælger de giftige sprøjtemidler, kunstgødning osv. fra, fordi man "vokser" med opgaven.
Jeg er dumpet ind i dette forum uden at vide at man skal være 100 % økologisk tænkende for at kunne være medlem. Men jeg er da i hvert tilfælde takket være dette forum nået til "bryllupsforberedelserne".
Derfor kan jeg ikke tro andet end at et forum som dette må have plads til folk "som ikke ved bedre", når de melder sig ind.
Hvis der ikke er plads til folk, som ikke fra starten har en solid økologisk baggrund, bliver der jo ikke flere med ønsket om at dyrke haven økologisk. ...........Og jeg har endda ingen spiselige afgrøder end det der kan være i et 120x60 cm højbed + nogle krukker.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2014 kl. 9.21
PS.
Læs venligst Headeren (øverste linjer i dette forum). Jeg savner i høj grad ordet ØKOLOGI på dette sted.
Jeg går ikke ud fra at man bevidst har undladt ordet for at lokke flere til. Ordene den "LEVENDE" have er ikke nok. Mange haver ser jo ud til at leve fint med kunstgødning osv.
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. oktober 2014 kl. 19.39
Jeg er desværre nødt til at give dig lidt ret, Tom - jeg synes heller ikke, at havenyt længere skiller sig nok ud fra f.eks. de eksempler, som du nævner.
Og jeg er lige som du ekstremt træt af hylekoret, der dukker op, når man prøver at fastholde linien. Jeg fatter ikke, hvad de overhovedet er med her for...
Jeg kunne dog ikke drømme om at melde mig ud - Praktisk Økologi har stadig min fulde støtte og opbakning!
Jeg kunne helt sikkert godt savne en lidt skarpere linie over for indlæg, hvor der tales om gift og ofte nærmest undervises i brugen af samme. Men det er jo en balancegang i forhold til det, som Ingeborg skriver - der er jo intet vundet ved at jage måske kommende økologer væk...
Jeg er helt enig med dig, Ingeborg - der er en smule "berøringsangst" i forhold til at skrive ordet Økologi i toppen, og jeg synes, at det er ærgerligt. Ordet alene jager jo nok ikke potentielt interesserede væk - men det sender da et signal om, hvad det går ud på :)
Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2014 kl. 21.15
Med over 3000 medlemmer kunne man overveje, at forum kræver login, altså kun adgang for betalende medlemmer?
Det øvrige kunne være frit som nu.
Lad os se, hvad den kommende ændring byder på.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. oktober 2014 kl. 21.29
Sådan et forum er der jo allerede :)
Men dette kunne godt strammes lidt op...
Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2014 kl. 21.31
Havelyst er jo "noget død i det" med de samme 10 aktive mennesker og ikke mange har energien (jeg inklusive) til at beskrive egen have, som er et gennemgående tema der.
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. oktober 2014 kl. 21.48
Men Ingeborg skriver faktisk ikke noget positivt om sprøjtemidler i sin tråd!
Men gider bare ikke have et skilt med giftfri have, når hun har giftige planter.
Jeg gider heller ikke have et skilt, fordi det kan bringe det værste frem i "haderne", og det ikke starter en god snak over hækken. Men det gør vel ikke, at jeg taler for brugen af pesticider?
Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2014 kl. 22.06
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tine Horsum, 23. oktober 2014 kl. 23.45
Giftfri- er da en underlig betegnelse?
Men hvis medlemmernes have er til lutter fremvisning i al deres skønherlighed, så vil det nok komme til at minde om "Haven"/"Vi med hus & villa" (har fortrængt navnet). En masse dyre løsninger, man skal købe sig til.
Jeg stødte på dette forum tilfældigt, jeg er ikke økolog, jeg dyrker uden gift (og gødning om muligt), men jeg har dyrket mark på 2 sider (VSV og NNØ), og hvad landmanden bruger stopper ikke ved mit skel. Desværre.
Mht at lukke dette forum, så ønsker jeg Jer al mulig fornøjelse med det. Hint: ing.dk *har* prøvet dette, så debatten kun var for ingeniører- det døde den af. De endte med at lukke op igen. Nu er der nok lidt flere ingeniører end økologikere. Men: "Who dares, wins"- ikke sandt?!
Men er man uønsket, kan man da holde sig væk. Er det, det sitet vil?! At almindelige mennesker lukkes ude fordi, dette skal være et elitært forum forbeholdt de få?
Så alle de anderledes, de ubekvemme og de utilpassede brugere med ukrudt i haven- skæres væk- og så har man et rygklapperforum, hvor alle er de mest ingeniøse, superduperbrugere, der har de flotteste haver- som er helt gift- og meningsfri. For alle er enige med alle?
Mvh
Tine- sitet hedder "Havenyt" ikke økologi i teori og praksis...
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2014 kl. 5.33
Skrevet af: Freya Grossmann, 24. oktober 2014 kl. 6.32
Jeg er imod at lukke debatten - så bliver det som havelyst...
Økologi er for mig diversitet, ikke en loge med hemmelige optagelsesritualer...
Meningen med denne side er, at inspirere havefolk i økologisk retning, det synes jeg at 99% af indlæggene lever op til - også det første indlæg i denne tråd.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2014 kl. 13.08
Var det sådan et billede der efterlyses i starten. Det har jeg haft siddende på min trillebør i mange år .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2014 kl. 13.13
Humoristisk, sød og sjov - tak. Det skilt ville min trillebør også være glad for :-)
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2014 kl. 15.22
Jeg har desværre ikke flere, ellers ville jeg gerne have send dig et .
Men det har siddet der i mindst 15-20 år , så jeg er blevet mindet om at jeg skal bruge skuffejern frem for kemikalier . Det har jeg næsten overholdt .
Skrevet af: Anonym bruger, 26. oktober 2014 kl. 22.47
Skrevet af: Peter A., 28. oktober 2014 kl. 14.47
Ja en typisk Ingeborg Hansen tråd , en hel masse om ingenting , ingen spørgsmål , kun tom dum snak og der er mange af dem , jeg springer altid over damens tråde , kom til at læse denne her , og mere af ingenting.
Det skulle jo gerne være stedet hvor fornuftige havefolk som dyrker økologisk og giftfri kan udveksle ideer og erfaring og ikke en forlænget arm af facebook , hvor man fortæller hvad man har oplevet i dagli`brugsen osv.
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. oktober 2014 kl. 16.57
Måske skulle du bare acceptere, at folk har forskellige behov?
... Og blive ved med at springe Ingeborgs indlæg over, hvis de generer dig...
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. oktober 2014 kl. 17.00
Du er da i øvrigt velkommen til at oprette flere af de "kloge" indlæg selv...
Men der er brug for indlæg ofte, hvis folk skal blive hængende i et netforum! De værste fora på nettet er dem, hvor der kun kommer få nye indlæg. Så finder man på noget andet... Og får ikke svar på sine indlæg...
Så kom frisk med et bud på et godt indlæg, du gerne vil diskutere!
Skrevet af: Per Ahrensberg, 11. november 2014 kl. 23.53
HVAD MED EN TEGNING AF EN MÆLKEBØTTE OG EN TEKST SPIS DIT UKRUDT. Eller en tegning af en næsehornsbille og en tekst; Kompostbunke i haven (jeg har netop fundet en næsehornsbillelarve i en bunke flis det blev jeg glad af) næsehornsbillen er modsat mange andre insekter i fremgang.Eller hvad med Søren Duuns smukke skilt med teksten pesticidfri have.
Jeg havde forøvrigt et forslag på vores sidste bestyrelsesmøde om at gøre vores grundejerforening sprøjtemiddelfri min begrundelse var at jeg bedre kan lide grønt end gult ukrudt. Det blev næsten vedtaget, jeg prøver igen til næste år. Jeg køber gerne sådan et skilt.
Tegningen med mariehønen er fantastisk. Sprøjtemiddelfri er måske ordet. Det passer ihvertfald til vores have.
Tom og dum er upassende ord i forum.Ingeborg og facebook styrer. punktum punktum komma streg så er jeg med på den galej. Per Ahrensberg
Skrevet af: Mogens; E., 12. november 2014 kl. 15.10
Per.
Nu er dit foto ikke særlig skarpt, men det er ikke en Næsehornsbille, men en Eghjort ( Lucanus cervus) som er god at have i haven, selv om den også spiser regnorme.
Skrevet af: Tilde P., 12. november 2014 kl. 15.40
Hvis det er en Eghjort, er det en sensation. Den har været uddød i Danmark i mange år, men er forsøgt genudsat i Jægersborg Dyrehave sidste år.
Det kan være en Bøghjort, hvis den er fra Danmark. Det er ikke en Næsehornsbille.
Skrevet af: Per Ahrensberg, 12. november 2014 kl. 18.20
Hej der.
Rart at i er vågne Egehjorten fandt min datter i frankrig i sommer.
Næsehornsbillen var stadig på larvestadiet og var den største billelarve jeg nogensinde har set.Den blev naturligvis nænsomt genudsat. Håber at møde den igen til sommer som voksen bille den er meget smuk og jeg har kun set den een gang i mit nu50 årige liv. Så ingen sensationer i denne omgang kun en glad mand med en næsehornsbillelarve i sin have. Jeg synes nu alligevel at det er en lille sensation. Nå da næsehornsbiller ikke kan læse er ideen om at skilte med kompostbunker nok omsons.
Så jeg vender tilbage til duuses smukke skillt og redigerer i teksten og skriver sprøjtemiddelfri have. Måske kunne vi i grundejerforeningen få lavet et som var i dobbelt størrelse.
Teksten ville jo så være sprøjtemiddelfri grundejerforening.
Måske kunne jeg lave et af et stykke Dansk egetræ med bumkanter og et billedskæreri af lykkelig mariehøne ganske enkelt. smukt placeret i grøftekanten ved indkørslen til Østengen
Fra Per
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.