Forum

Rødderne løfter flæserne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Bak, 22. oktober 2014 kl. 20.19

Hej
Jeg har købt et ældre sommerhus i et naturområde med hyben, klittorn og havtorn. Det er jo nogle stædige planter som har løftet de gamle fliser op og rundt.
Mit spørgsmål er om man kan forhindre disse rødder i at kommer ind under den nye flisebelægning jeg vil lægge?
Hvor langt skal disse planter evt. stå fra flisebelægningen?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. oktober 2014 kl. 20.34

Uha - jeg troede jo, det var meget mere pikant - flæserne vil jo minde en om skørter...

Men mht. dit spørgsmål om flIser, så kunne en løsning måske være, at bygge en form for mur/spunsvæg ned i jorden? Så kan rødderne ikke passere. Men jeg ved ikke, hvor dybt, de skal ned, for at forhindre røddernes fremrykken. Hvis de møder modstand, vil de jo søge til siden eller nedad.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. oktober 2014 kl. 21.58

Hvis haven primært er sand, vil det være nok at få fat i nogle gamle eternitplader og grave dem så langt ned du orker. Jeg vil tro at en meter ned vil være rigeligt. De skal selvfølgelig stå lodret. Pladerne findes ofte på genbrugsstationerne.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2014 kl. 23.43

Husk at det skal være asbestfri eternitplader, andre må man slet ikke håndtere/bruge.
Ingeborg

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. oktober 2014 kl. 23.47

Jeg vil nu tænke mig om mere end en gang inden jeg begynder at grave eternitplader ned i jorden.
For det første er det jo et kæmpearbejde hvis de skal 1 meter i jorden.
For det andet skal du i hvert fald sikre dig, at det ikke er asbestholdige plader. Ellers risikerer du at få myndighederne på nakken med krav om "asbestrengøring".
Og for det tredje, ikke mindst fordi rødderne vil finde selv de mindste milimeterstore huller eller revner imellem pladerne, og så er løbet kørt, for så laver de selv plads efterhånden som de vokser. Og de har nærmest uanede kræfter.
Hvis du vil beholde buskene, så ville jeg i dit tilfælde vælge an anden belægning end fliser.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. oktober 2014 kl. 7.40

Og man må ikke klunse på genbrugsstationerne...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. oktober 2014 kl. 10.29

Hej Søren Bak

Jeg vil gerne dele ud af vores erfaringer fra en lignende problemstilling - selv om vores mål var helt at eliminere væksten af hybenroser og gyvel og ikke kun at få fliserne til at "ligge stille" ;-)

Havtorn (også kaldet klittorn) og hybenroser breder sig primært med udløbere de øverste 30 - 40 cm af jorden kombineret med enkelte dybtgående rødder.

Så hvis du kan forestille dig et en bred bræmme (5 - 6 meter) meget lav bevoksning udenom din flisebelægning, er det en mulig vej at gå at høste (og fjerne det høstede) fremfor at grave en membran ned - en membran som jo alligevel (sådan som andre indlæg peger på) om nogen år giver rødderne passagemulighed ind under en renoveret flisebelægning.

Slåning af bræmmen 4 - 6 gange i vækstsæsonen med le, fingerklipper eller buskrydder vil begrænse rodudviklingen og skudsætningen radikalt, forudsat at du fjerner alt, hvad der skæres eller klippes på arealet.
Bræmmen vil med den slåningshyppighed, jeg foreslår, om 3 - 5 år fremstå med lave græsser og urter iblandet ganske få skud af hybenroser og havtorn.

Det er kun første gang (nedskæring helt til jordoverfladen!) at der er virkelig meget knoklearbejde - især med at samle det høstede og få det fjernet til milekompostering (din lokale genbrugsstation / grenplads kan modtage mindre eller større mængder).

Hvis du vælger denne metode får du lige et fif med: Indkøb en passende mængde kvalitetsarbejdshandsker og indkald venner og familie til arbejdsdag i det tidlige forår. Bed dem tage ørnenæb og foldesave med - og husk instruktionen om, at intet må stikke op over jordoverfladen i hele bræmmens bredde.... Og giv dem så et gevaldigt måltid bagefter :-)

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. oktober 2014 kl. 23.17

Overskriften var da morsom. (Så lige for mig, at damer i lange victorianske kjoler ikke kunne passerere beplantningen uden blufærdighedskrænkelser... ;-) )

Lone Brems har ret! og metoden virker også på brombær. Her har jeg gravet de væste store "stød" op med rødder, men det effektive er, at man kan køre krudtet over med en plæneslåer eller andet af eget valg. De grønne bløde nye skud kan man også rive af, hvis nu planterne står et sted, hvor man ikke kan komme til ellers.

Man skal blive ved og ved. Frø i jorden vil spire, når der kommer varme, væde og så videre til.

Men fjerner man "støddet" med de værste store rødder, så kan man komme til at slå det, og så er rødderne i jorden ikke så farlige.

Mvh
Tine- af festlige overskrifter er denne nok en af de mest festlige. Mit humør steg lige 10 grader. Tak! I dag var en dum dag ellers.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. oktober 2014 kl. 9.16

Ja og hvis det virkelig var rødderne, der løftede flæserne. Så skulle forældrene give de rødder et drag over nakken, så de kan lære at lade damerne være i fred !

Nyt svar til emnet »Rødderne løfter flæserne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rødderne løfter flæserne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider