Skrevet af: Linda Holtet Bering, 24. oktober 2014 kl. 15.33
Jeg har læst at det er godt at lægge komposteret ko gødning rundt om roseren her til vinter.
Jeg har så i dag været på planteskolen, de forhandler det ikke men siger at rosengødning og plantestarter er stort set det samme.
Er det nogen der har erfaring med dette vil det være skønt hvis i vil dele den med mig.
Med venlig hilsen
Linda Bering
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 24. oktober 2014 kl. 17.14
Hej Linda
Jeg ved ikke, hvad plantestarter er for et produkt, men tænker umiddelbart, at hvis det er gødning, er det ikke noget, man skal bruge på denne årstid, hvor planterne ikke er i vækst.
Derimod kan jeg varmt anbefale komposteret komøg til roser.
Jeg har gennem længere tid haft en bjerg af flere år gammelt komøg liggende. Det har jeg givet samtlige roser (og andre bede) et ordentlig lag af, både i foråret, i sommer og er ved at fordele et lag oveni som en slags efterårsdyne.
Roserne trives rigtig godt.
I sommer lagde jeg under møget endnu et lag af løv fra bøg og eg til jorddækning, bl.a. for at mindske fordampningen, og det virkede efter hensigten.
Det skal siges, at flertallet af mine bede er anlagt sidste år, hvor jorden mest var råjord og derfor ikke ligefrem fuld af liv.
Men ved at bruge møget og de visne blade, har jeg nu fået gang i jorden. Den er fyldt med regnorm og andet liv, og jorden er ikke længere gråbrun (har lerjord), men mere mørkebrun i det øverste lag.
Møget fik jeg ved at betale en lokal mælkebonde for at tranportere det ud.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2014 kl. 18.04
Hej Linda Bering
Nu er det ikke helt let at få fat i komposteret kogødning...
Marie Louise's tip er jo fint - det tar' bare ca et år fra man starter komposten til den er klar til at bruge....
Du kan vælge hestemøg, som er langt mindre næringsrigt end kogødning og som blandet med vissent løv i forholdet 1 : 1 kan anvendes som fodpose omkring rosenbuskene. Der kan lægges 3 - 4 store grebfulde omkring hver plante ovenpå jorden.
Og anvendt sådan er hestemøg til at bruge uden først at være komposteret.
Det optimale er at kompostere først og så anvende den halvomsatte kompost som jorddække i vækstsæsonen. Der lægges et nyt lag en eller flere gange i sommerens løb og man lader det, der er længst tid om at blive omdannet til muld, ligge som jorddække hen over vintrene.
Ved at bruge Havenyt's arkiv kan du finde mange flere informationer om jorddækning med brunt jorddække og om kompostering. Bare søg på "jorddækning" og "kompostering" - der er nok læsestof til mange kopper te :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Linda Holtet Bering, 24. oktober 2014 kl. 21.56
Tak for dit svar Lone
Synes ikke lige jeg bor så det er til at få fat i hestemøg , må nok holde mig til den nemme løsning at købe mig til rosen gødning eller se om jeg kan opdrive komposteret heste eller ko møg i butikken
Hilsen Linda
Skrevet af: Linda Holtet Bering, 24. oktober 2014 kl. 22.02
Hej Marie Louise
Tak for dit svar.
Det lyder rigtig spændende både hvad Lone og du har gang i vedrørende gødning.
Jeg er nød til at finde nået der er nemmere for mig, så jeg tror jeg må på planteskolen igen
Tak for hjælpen
Hilsen Linda
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 24. oktober 2014 kl. 23.41
De fleste poser med rosenjord som jeg kender indenholder en stor mængde omsat organisk materiale. Mængden er meget lig med poserne med omsat ko-møg. Plantestarter er vist en smule mindre kraftigt, men også med et højt indhold af plante- og dyrekompost.
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. oktober 2014 kl. 7.23
Linda, jeg ved ikke hvor du bor, men selv i København er det muligt at skaffe hestemøg, hvis man kan transportere det på fx en trailer.
Prøv bare en rideskole. Eller se på deljorden.dk og søg på heste på opslqgstavlen.
Skrevet af: Linda Holtet Bering, 26. oktober 2014 kl. 10.41
Hej Kristian og Freya
Tak for gode svar, det er herligt at skrive her på siden og få så kompetente svar
Tak til alle
Hilsen Linda
Skrevet af: Jonas Petersen, 12. november 2014 kl. 22.14
Hej Linda
Hvor bor du henne i landet? Jeg ved hvor du kan købe ko kompost i Jylland og på Fyn!
Skrevet af: Linda Holtet Bering, 13. november 2014 kl. 0.22
Hej Jonas
Jeg bor på Sjælland
Hilsen Linda
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. november 2014 kl. 21.54
Hej Linda. Hvis du bor i nærheden af Gentofte, så har vi da Ko-kompost fast i sortimentet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.