Forum

Giftige planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2014 kl. 15.43

Af og til kommer der bekymrede kommentarer om at én eller anden skøn haveplante er giftig. Selvfølgelig er der en fare ved nogle få planter, men ofte er frygten - efter min mening - helt vildt overdrevet og bygger på uvidenhed eller et tilfældigt svar fra en søgning på nettet (det samme?).

Er du interesseret i emnet, vil jeg anbefale at høre denne udsendelse fra DR-programmet "Natursyn":

www.dr.dk/radio/ondemand/p1/natursyn-71#!/

Den er meget "nede på jorden" og bygger på en ny bog af en dygtig botaniker.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. oktober 2014 kl. 16.26

Har en gang besøgt en botanisk have i Honduras. De havde et indhegnet træ, der var så giftigt, at man døde efter kort tid, hvia man bare berørte barken kortvarigt.

Mon nogen har prøvet at lave Danmarks giftigste have? Med alle giftige haveplanter i DK?

Det må blive smukt med alle de erantis, liljenkonvaller, guldregn og mange mange andre...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2014 kl. 17.31

Hej - måske passer min historie ikke ind her, men den er en historie fra det virkelige liv i 1944.
Min mor var på det tidspunkt indlagt på UNI klinikken i Kiel. Hendes sengenabo var nyopereret og måtte ikke få noget at drikke. Hun var imidlertid så desperat at hun drak blomstervandet fra en buket liljekonvaller. Det endte "traurig".
Ingeborg -
Ps. En pige fra min barndomsgade - også i eller lige efter krigstiden døde af at have spist "ærter" fra guldregn.

Nyt svar til emnet »Giftige planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Giftige planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider