Forum

Kan man klippe sådan en?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 28. oktober 2014 kl. 23.36

Hej

Jeg er i den heldig situation at jeg har fået arbejde som pedel i en hus for Ålborg kommune...

Og jeg vil jo gerne have det ser lidt pænt ud ;-)
Vi har en palme som har fået lov at gro, så nu vælter den ud over det hele og det ser ikke pænt ud...

så mit spørgsmål er kan man klippe sådan en ned?
eller hvad gør jeg for at få gjort stammen korter?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 28. oktober 2014 kl. 23.37

og så undskylder jeg lige for billedet for det vendte rigtig da jeg oploadede det. hmmm

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. oktober 2014 kl. 7.55

ja

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. oktober 2014 kl. 9.58

Hej Ruben du kan skære planten så langt ned du ønsker, men det er bedst at vente til foråret, da den snart går i vinterhvile, og derfor ikke vil sætte nye skud nu, til foråret kan du også bruge toppen til at lave en stikling af og dermed en ny plante. Hilsen Henry G.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. oktober 2014 kl. 21.13

Hvad laver de der pinde ved "palmerne" (de ligner noget Draecena- "Yucca" er handelsnavnet) Er de til opbinding?

Jeg har nu altid undret mig over, at man i offentligt regi har rigtigt store planter, der står i (for planter) nærmest bællermørke, så de over tid går ud/taber mange blade- eller som her- vokser sig skæve.

Det er ikke billigt at købe pænt store stueplanter ejheller at få dem passet med lys, så hvorfor gør man det dog?! De vil lide en langsom død...

Så jeg ville foreslå, at du skriver en anmodning om, at få noget plantebelysning. (Kunstlys- og her gør LEDpærer, det nok desværre ikke)

Den grønne fligede i bunden (jeg har glemt navnet- damn finger..noget, er nu ret sejlivet) skal nok klare sig, men er noget vokset skævt- er det skævt for altid. Medmindre man beskærer.

Mvh
Tine- og (Y) (Y) (Y) i dit nye job! (Det er tre thumbs up aka- pøj pøj)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 31. oktober 2014 kl. 21.58

Hej Alle

Mange tak Henry G... den bliver klippet ned til foråret.. så den kan blive fin igen og der kan komme lidt styr på den ;-)

Og Tine... jeg ved ikke hvorfor offentlige regi har sådan nogle planter... men der hvor denne her plante står er der masser af lys.. den står lige op af et stort vindusparti til begge sider.. så jeg tror den får det lys den skal have.. og jeg tror pindene er der for at støtte den, da man ikke rigtig har vidst hvad man skulle gøre med sådan en plante der bare skyder i vejeret...

så mange tak alle sammen.

MVH
Ruben

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 31. oktober 2014 kl. 22.08

Mon ikke det var Fingerphilodendron du ville sige Tine? ;-)

Umiddelbart synes jeg det ser ud til, at planterne godt kunne trænge til en omplantning? I så fald godt at gøre, når du alligevel har fat i dem til foråret.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. november 2014 kl. 9.50

Tine - forstår ikke, hvorfor du mener, at LED ikke vil kunne bruges?

Lige her er det åbenbart slet ikke nødvendigt med lys, men ellers er LED da både supergodt og miljøvenligt pga. deres lave strømforbrug - man skal bare sørge for at købe specielt plantelys :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Denise Daval Ohayv, 7. september 2019 kl. 15.43

Hej,
Er der nogen der kan give mig nogle forslag?

Jeg har denne palme Yucca ?(er ikke sikker på sorten), som skal indendørs snart, den kan desværre nok ikke tåle kulde.
Jeg har flyttet den i juni fra anden adresse, hvor den er vokset noget vildt, flere/alle grene ligger. Nåede ikke at gøre noget ved den i foråret.
Nu skal jeg finde plads indtil foråret. (Har flere store planter uden nok plads.)
Den har for første gang, stået udenfor og nydt det.
Skal jeg forsøge binde den op og vente til februar/marts med at beskære og kan den klare det?
Kan der vokse rødder fra grene med top til nye planter.?
Tusinde tak på forhånd.
Er der nogen der kender den høje plante ved siden af, (den er fra Mellemøsten mener jeg)?
venlig hilsen
Denise

Nyt svar til emnet »Kan man klippe sådan en?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan man klippe sådan en?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider