Forum

Træpiller!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. november 2014 kl. 18.17

I min jagt på ting, der ikke belaster haven, leder jeg efter træpiller. De er så ret dyre (2000 kr/palle).

Jeg leder efter noget i en pose, da jeg ikke ved om, mine katte rent faktisk vil benytte det. I kattebakken! Men HVOR?

Kattegrus- bliver til noget frygteligt pløre, der kun bør lægges, hvor man ikke vil gå- de næste 10 år.

Mvh
Tine

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. november 2014 kl. 19.24

Hej Tine

Er der ikke én i nabolaget som fyrer med træpiller hvor du kunne købe en enkelt pose?

Træpiller er ren savsmuld, som er presset hårdt sammen med lav vandprocent men uden bindemiddel. Når pillerne suger lidt fugt, falder de hen til smuld.

Måske var det nemmere at finde savsmuld i små portioner. Det bliver brugt til strøelse. Men det ved du sikkert alt om.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 5. november 2014 kl. 20.28

Der kan købes enkeltposer i de fleste byggemarkeder f.eks. jem og fix og silvan, samt i bilka.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. november 2014 kl. 21.07

Jeg købte træpiller i Metro beregnet til katte. Jeg brugte det til min ilder og det fungerede fint. Men som Jens skriver kan pillerne købes mange steder, dog skal pillerne helst være små, hvilket de er til katte. Hvorimod piller til fyr kan have forskellige størrelser . Katte vil foretrække de små.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. november 2014 kl. 21.11

hvis du googler "træpiller til katte" kan du både se diskussioner på kattefora og finde links til dyrebutikker på nettet, som sælger fx 5 kg: dalumdyrehandel.dk/shop/traepiller-5-kg-1664p.html

Tænker, at dem der bruges til katte måske e mindre end dem til pillefyr?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. november 2014 kl. 22.01

Der er nok nogen som tager sig betalt for træpiller til dyr.

Træpiller til fyring er enten ø. 6 eller 8 mm. Prisen er ens for begge typer. Afhængig af mængde ligger prisen på 2,10 - 2,40 pr kg leveret incl moms. Det mest almindelige er poser på 16 kg.
Det er selvfølgelig dyrere, hvis det er enkeltposer, men guld kan købes for dyrt, og pillerne er kun rent savsmuld.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. november 2014 kl. 13.42

Okay! Tak for svarene! (Y) (Y) (Y)

Savsmuld er no-go, jeg er kontakt-allergisk overfor skidtet. Men, da jeg er støv- og parfume-allergiker, så er kattegrus også noget skidt (Aaaaah aaah TJUUUH!). i pilleform vil jeg trods alt ikke skulle røre ved det.

Jeg renser bakkerne dagligt, og fylder efter med nyt materiale, så det er ikke somom min have er fuld af katte-efterladenskaber med pløregrus. De bruger kun bakkerne om vinteren, hvor det er for koldt med åbne vinduer
Og ellers graver de selv efterladenskaberne ned ude.

Men jeg leder videre. Snittet halm... (Ej, det er jeg også kontakt-allergisk med)

Træpiller bruges også til allergiheste- og tørv. Men tørv er rigtig meget miljøbelastende- ellers kunne spaghnum (af den mere uomsatte slags) måske være et alternativ i kattebakken. Man kan allerede få hamp til dem.

Mvh
Tine- og kontakt-allergi får mig til at ligne er godt hævet dej med skoldkopper. I det mindste nyser jeg da kun af aaaaa par... aaah..fume.. aaaahtjuuuh- allergi. Hvorfor jeg ikke mere kører bus med gymna...aaaaaa...sie...aaaahtjuh...elever. FØJ en STANK!

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2014 kl. 16.15

Jeg tror at spagnum hænger fast i numsen på katten . Du kan få hamp i flis som ikke støvet så meget . Maxi zoo har også noget som ligner glaskugler og som suger voldsom meget og koster en bondegård .
De har nok Danmarks største udvalg af kattegrus .

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2014 kl. 17.56

Spørg hos kattens værn. Da vi hentede vores kat i Kbh for syv år siden, fik vi noget strøelse med, som måske var hampepiller. Husker ikke, men tror, det har været et sponsorprodukt.

De ved også, hvad der virker for kattr. Måske alm sand?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2014 kl. 17.57

"Glaskuglerne" skulle holde en måned, men stinker af p•• efter to dage😣

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. november 2014 kl. 19.24

Vi opgav glaskuglerne, fordi de hænger fast i kattenes poter og falder af på gulvene rundt om i huset. Der er de for det første modbydelige at træde på og lige så umulige at feje op idet de triller helt vildt.

Har du prøvet både den røde og hvide kattegrus?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. november 2014 kl. 19.58

Kan anbefale en kattelem :)

Jeg har kun en kattebakke i gang, hvis en af kattene er syg og skal blive inde - resten af tiden fikser de det selv ude i haven.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. november 2014 kl. 20.42

Eller prøv hamp i baller. Ved ikke om det dur til katte, men i hønsehuset holder og suger det godt, og det støver næsten ikke.
Jeg er også følsomt for støv.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2014 kl. 21.12

For en del år siden fik jeg nogle piller som var lavet af tang, d.v.s af restproduktet . Af tang udvinder man pektin og restproduktet blev presset til piller , som var tilsæt en smule citrusduft . Det var mening at det skulle sælges i forretninger rundt omkring . Men det skete aldrig hvad der er blevet af det sidenhen ved jeg ikke men det var udemærket . Også velegnet til at komme i komposten .

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. november 2014 kl. 0.50

Måske, Søren, var det sådan nogle piller, Kattens Værn brugte. Mener de var armygrønne, så kan jo være...

Nyt svar til emnet »Træpiller!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Træpiller!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider