Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2014 kl. 21.03
Jeg har forsøgt med pometets nøgle uden held. Og da jeg kun har fået ét æble i to sæsoner, er det svært at sige, om det har den rette størrelse og rødmen.
Det faldt af træet i september og var fast og syrligt (ikke helt modent?). Meget lille af et æble at være.
Alle bud er gode bud!
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2014 kl. 21.04
Fra siden. Måske mere rødt, når det er mere modent.
Træet er nok plantet i 80'erne (bedste bud).
Skrevet af: Anne Demant, 14. november 2014 kl. 21.23
ét æble... sikken fest. Måske Cox Pomona / Anne
Skrevet af: Henry G., 14. november 2014 kl. 23.32
Hej Freya måske er det "Guldborg" eller "Stark Earliest" Hilsen Henry G.
Skrevet af: Freya Grossmann, 15. november 2014 kl. 9.11
Guldborg er det helt sikkert ikke. Det er både tidligere og mindre sprødt.
Men det ligner både Cox Pomona og Stark E., kan jeg se.
Jeg kender ikke Stark Earliest, men kan se det også er meget tidligt (mit er nok mere sep-okt). Desuden står der, at det er selvbestøvende. Og mit træ har blomstret flot de sidste to år, men ikke sat æbler. I satte det dette ene, måske fordi det nyplantede rød aroma med sine tre blomster har kunnet bestøve en blomst på det gamle træ.
Det er nok også for sprødt til at være Cox pomona, som her www.dyrkfrugt.dk/index.php/%C3%A6blesorterne/cox-pomona-gammel-engelsk-aeblesort-aebler.html angives til at være for "folk med svage tænder" :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. november 2014 kl. 20.51
Når jeg kigger på faconen og de lyse 'fregner' sammen med rødspætterne og det grønne kommer jeg til at tænke på goe gamle Ingrid Marie....som måske ikke har fået lys nok.
Måske kommer der flere æbler næste år, så du kan se om dette er typisk eller atypisk for træets og dermed sortens æbler.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.