Forum

Kræge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 19. november 2014 kl. 21.44

Hej som overskrfiten siger så er jeg interesseret i at høre Jeres erfaringer med kræge. Jeg husker fra min tid som barn at vi lavede krægesyltetøj til spejder. Men hvor godt egner kræge sig til at blive plantet i en alm. Have ? Jeg ønsker at få så mange forskellige frugt/bær buske, træer mv ind i min have. Gerne af den gammeldags slags. Desværre har jeg endnu ikke stødt på et sted hvor man kan købe kræge. Kender du et så sig gerne til. 😊

Med venlig hilsen

Camilla

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. november 2014 kl. 22.23

Hvis du "gookler" ordet Kræge kommer der en del frem som forhandler Kræger.
Spørgsmålet er så, om det er den oprindelige vilde kræge, du søger?
Der er en hel del små blå blommer, som i dag bliver kaldt kræger, men som egentlig ikke har ret meget med de oprindelige kræger at gøre.
Du kan her se noget om den vilde kræge:
www.pilogpoppel.dk/pilogpoppel.dk/Genplantning_files/folder_kraege.pdf

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. november 2014 kl. 22.45

Boi har da nogen i sortimentet: www.de-gamle-sorter.dk/

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 19. november 2014 kl. 23.39

Hej og tak for jeres svar. Så fik jeg da fat i et sted at købe en kræge. Jeg har forsøgt med det der Google. Men blev mere forvirret end oplyst. Jeg ved jo reelt set ikke om dem, som jeg husker fra den gang var en ægte vild kræge. En krydsning eller ? Hvilke er bedst?
Samtidig så læser jeg at de får mange rodskud og det gør mig lidt tilbageholdende mht at plante det i min have. Derfor søger jeg erfaring fra andre med kræger.
Det var ydermere farligt at få det link til Boi. Nu kom der flere planter på ønskelisten :-)

Mvh Camilla

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. november 2014 kl. 7.03

Hej Camilla,
I aftes i Bonderøven (19.11.2014 - ca. 13 minutter inde: www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-5-10-3#!/) plukkede Frank og hele familien kræge-"blommer". Han fortalte, at kræg vistnok er mere oprindelig i Danmark end mirabeller. Han fortalte også, at kræg er en krydsning mellem blommer og slåen. Men de kan variere meget i bitterhed - fra søde og næsten blomme-agtige til meget bitre og slåen-agtige. De ville også bruge dem til syltetøj.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. november 2014 kl. 8.42

Tag en snak med Boi. Han kan helt sikkert vejlede mht smag, rodskud m.m.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 20. november 2014 kl. 21.08

Prøv også at se her
www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nyheder/1237.html vi har i forbindelse med dette projekt indsamlet en del viden om kræger.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. november 2014 kl. 21.26

For 5 år siden var der én der spurgte på Fugleognatur om kræger.

Det kom der en lang tråd ud af som også kom omkring mange af de andre små blå blommer.

Det var yderst kompetente botanikere som var ind over med bedømmelse og forklaringer.-

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=390639&ForumID=12

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. november 2014 kl. 9.04

Der er en folder om kræger her i forbindelse med et forskningsprojekt. Men jeg har ikke set resultat heraf omtalt nogen steder. Måske er det bare ikke afsluttet endnu.

www.landbrugsarven.dk/fileadmin/user_upload/Frugt/Folder_om_kraege.pdf

www.landbrugsarven.dk/bevaring/levende-genbank/kraeger-paa-falster/

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. november 2014 kl. 10.56

Det projekt, som Karna her henviser til, er for længst afsluttet. En del af de indsamlede kræger er opformeret og udplantet på Pometet i Tåstrup de sidste par år.

Svagheden ved alle de plantegenetiske projekter, som FødevareErhverv har iværksat er, at man ikke har afsat midler til at lave en database med resultaterne af projekterne. Derfor er det meget vanskelligt at finde ud af, hvad der er kommet ud af de enkelte projekter.

De projekter, som indbefatter indsamling, bliver der faktisk kun samlinger ud af. Tidsperioden (3 år) for projekterne er for kort til at der kan laves egentlige afprøvninger og efterkontroller af det indsamlede materiale. Hidtil har det været vanskelligt at få midler til efterfølgende mere detaljerede beskrivelser og sammenligninger mellem de indsamlede typer. Der er dog håb forude, da jeg og andre skal til møde om det fremtidige arbejde den 2. december.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 21. november 2014 kl. 18.48

Hej Villy

Tak for linket. Kan du svare på om kræge egner sig til en alm 1200 m2 parcelhus have ?

Med venlig hilsen
Camilla

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. november 2014 kl. 20.21

Hej Camilla

Jeg har hentet flere af krægerne i parcelhushaver, der var mindre end din. Du skal være opmærksom på, at de rodægte med tiden begynder at sætte rodskud op til flere meter fra deres oprindelige placering.

Jeg vil prøve at pode på forskellige underlag for at hindre rodskud. Når man arbejder med planter tager ting jo tid, så der går flere år, før vi ved om krægerne vil trives på de forskellige grundstammer.

De indsamlede podekviste har vi podet på mirabelle, men det betyder jo, at der er en risiko for at mirabellen sætter rodskud (vildskud).

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. november 2014 kl. 1.57

Kræger og parcelhushaven: Jeg har kræger i min, i skel mod øst. Og min have er kun en lillebitte smule større end din.
Det med rodskud er jeg ikke nået frem til- endsige at smage på dem da de er begravet i brombær !"#¤!-krattet. Og faktisk er jeg ikke vild med blommer, mirabeller eller brombær.

Mine ser nu lidt større ud end Frank Erichsens, men ligner de slåen (i smag)- skal de vel bare på frost et par uger ligesom slåen.

Så- det der projekt, dernævnes- er der ingen konklusion på?
Ak ja- hvor er Dan Jørgensen, når der brug for ham... :-)

Mvh
Tine- der har frugt i haven til naboernes hønsehoveder, insekter og fugle... De går da ikke til spilde! ;-)

Nyt svar til emnet »Kræge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kræge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider