Skrevet af: Tom Andersen, 23. november 2014 kl. 10.10
Hej
Jeg er igang med at sætte stolper til nogle hegn. Jeg bruger manuelt pælebor og -skovl. Som regel går det som en leg på denne årstid at komme de 80 - 90 cm ned, men...
Der sker uundgåeligt dét en gang imellem, at man møder en sten eller en stor rod - gerne 20 cm fra målet :(
Jeg bruger så et 3/4" vandrør som "mejsel" og knuser stenen/ roden og det går da an, men er ikke så effektiv som ønskeligt.
En bekendt har fortalt mig, at mit "vandrør" findes i en professionel udgave, altså en slags "meget lang og tung mejsel".
Er der nogle her, som kender navnet på sådan en fyr?
Skrevet af: Svend Høst, 23. november 2014 kl. 10.32
Er det en el borehammer du tænker på .........
Skrevet af: Tilde P., 23. november 2014 kl. 10.33
Det var en ganske almindelig jernstang (stål). Ca 2m lang, ca. 1" i kvadrat og mejselformet i den ene ende.
Gamle aksler fra maskiner i den dimension, var meget værdsatte og næsten ikke til at ødelægge.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. november 2014 kl. 10.47
Hej begge
Slet ikke motoriseret, men det er sådan én som Tilde beskriver - havde den et navn?
Vil gerne have sådan en fyr :)
Skrevet af: Tilde P., 23. november 2014 kl. 10.57
Sådanne jernstænger kan nok ikke findes i dag. Groft arbejde er overladt til makiner. Det var oftest den lokale smed, der lavede dem.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. november 2014 kl. 11.07
Jeg købte en hakke for nogle år siden, så jeg håber på at kunne finde én "langmejsel" også. Det vil hjælpe med et navn.
PS
Jeg er meget positivt overrasket over hakkens effektivitet, præcis som med leen. Jeg håber på den samme oplevelse med "langmejslen" - jeg forestiller mig at en relativt høj masse i kombination med et hærdet skær vil slå mit vandrør med flere længder :-D
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 23. november 2014 kl. 11.12
Mon ikke det er en "Knopstang" du leder efter?
Mvh Sofus
Skrevet af: Camilla R., 23. november 2014 kl. 11.14
Hej
Som Sofus skriver så er det en brolæggerstang/ knopstang eller evt en brolæggerpløk?
Mvh
Camilla
Skrevet af: Tom Andersen, 23. november 2014 kl. 11.23
Yes! Jeg kan se, at de sælges op i 125 cm og det ligner noget :)
Tak for det begge - brolæggerpløk!
Ved I også hvad en brolægger bruger den til?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. november 2014 kl. 17.30
Den kaldes også en brækstang. Har den en knop i toppen hedder den en knopstang.
Bruges stadig i jernforretninger/smedier og lign.
Vi bruger vores til at stampe pæle fast med, brække beton op med og løsne tunge fortovsfliser. Er ganske uundværlig til det grove.
Findes i flere tykkelser. Vores den tunge til knusning af sten kan jeg slet ikke løfte.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 24. november 2014 kl. 1.40
Enig: Brækstang, jeg har som fhv jord&tenoner brugt den for mange år siden.
Den fås i visse byggemarkeder, ikke altid i mit. Det er et meget godt redskab, men derfor skal man altså lige se efter, hvad man er ved at kvase.
Det er til tider noget, der ikke lige skal (kabler, rør og sådan noget) graves op/kvases. ;-)
Mvh
Tine- og nej: Det er mere undtagelsen end reglen, om nogen ved, hvor ting i jorden er/burde være...
Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2014 kl. 21.45
jeg kender den også som en knobstang. Jeg har en selv som har været flittig brugt . Sidst jeg så en til salg var hos Stark i Glostrup for nogle år tilbage . Det er et godt stykke værktøj, da man kan udsætte det for lidt af værd, da det er massiv .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.