Skrevet af: Tine Horsum, 5. januar 2015 kl. 23.21
Er nok en af de dejligste planter, jeg kender! Men nu er stuens ved at takke af, og normalt ville jeg så afvente, at de visner ned- eller lægge/plante dem ude- hen i april.
Hvis naboernes høns så ikke hakker dem op vil de blomstre hen i juni. (Hvor hønsene så hakkede dem op!).
Jeg holder meget af hyacinther, men hvordan gør man egentlig med dem? Så de kommer igen (udover at hegne mod høns!)?
Pt står der tre lyserøde ude på min trappe (udenfor), men jeg har syv inde, og den rødlille er i hvertfald ved at være træt i blomsten, den hvide har derimod sat et sideløg. Og både den hvide og den "blå" (syrenfarvet) har sat to blomsteraks. (Hedder det, egentlig det?)
Jeg vil gerne sætte løgene i haven (hønsesikkert hegnede), men hvordan- og hvornår? (Hegnet ved jeg nu godt!)
Udover mælkebøtter, fresier og syrener- er hyacinther en af mine yndlingsplanter.
Så- how to do?
Mvh
Tine
Skrevet af: Lars Holt, 6. januar 2015 kl. 11.25
Du kan godt plante dem ud nu - der er ikke udsigt til frost. Du skal sætte dem i en dybde, der svarer til tre gange løgenes højde.
Du kan også lade dem visne ned, og så sætte dem i en periode med blød jord.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 9. januar 2015 kl. 11.09
Hej Tine
Jeg klipper blomsterstilken af mine hyacinter og gøder planterne.
Til marts/april planter jeg dem ud i haven.
Det er vigtigt at gøde løget, så det kan samle kræfter igen.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tine Horsum, 12. januar 2015 kl. 0.01
Takker!
Okay- her står de inde endnu, da de lige skal takke af med blomsteraksene- flere af dem er dobbelte mht til aks. (Hvad jeg ikke rigtigt har set før). Flere har sideløg også, så jeg vil nok vande (og evt gøde) noget endnu. De tre står i en plasticbakke med huller i siderne, så de drukner ikke i ½ cm vand.
og jeg er alligevel ved at vande mine utallige (dem har jeg mange af!) hippeastrum op, men gøder ikke nu- det er for tidligt og mørkt.
Men tak for rådene! :-)
Derimod vil jeg snarest (når det ikke stormer) sætte mine 35 påskeliljeløg, der jo skulle have været sat forlængst...
(Mine naboers høns er fritgående hele året- og jeg gad ikke rode med hegn, men det må jeg så!)
De der høns skraber *alt* op med deres store grimme fødder...
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.