Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. februar 2015 kl. 18.25
Hej
I dag er vi oplyste og ved, hvad der ligger til grund for mange naturfænomener. Jeg holder af at læse om vikinger og deres togter og "besættelse" af landskabsområder. I øjeblikket er jeg ved at læse Hakon Mielches "Island" og den giver stof til megen eftertanke, måske især fordi jeg har været på Island i vikingernes fodspor sidste år.
Da jeg i dag så "bålet" bag mine træer, måtte jeg igen tænke på forfædrene og om de ville have frygtet denne "brand". Godt at vi er klogere på så mange ting i dag.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 2. februar 2015 kl. 19.01
Det her har ikke en dyt med Havebrug at Gøre igen igen
Skrevet af: Freya Grossmann, 2. februar 2015 kl. 19.22
Svend, spring indlægget over, ikk' - eller nyd det smukke natursceneri og refleksionen over naturfænomenerne...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. februar 2015 kl. 20.20
@Svend Høst - Skal det hele være jordbunden? I så fald vil jeg bare vise at vi har lidt sne og en smule sol her hvor jeg bor. Filosofi er nok ikke din stærke side. Næste gang skal jeg nok fortælle om at jeg tror at jeg har jord i hovedet. - Heller ikke have relateret? Kors, hvor er her spændende om vinteren!
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 13.22
Smukt billede! Jeg havde en lignende udsigt i forgårs. men jeg fotograferede den ikke, da naboernes huse ville komme med. I stedet for, forestillede jeg mig, hvordan, man ville kunne male den himmel: lyserøde og orange skyer, himmel i knaldlyseblå, træ i silhouet (sorteblåt)- og det frostblå i naboens (grønne) plæne...
--- Som helt jordbunden, er nu ret sikker på at vikingerne kendte årets gang og himlens farver, så jeg tror desværre ikke, de var bange for at himlen brød i brand. Men troen kan måske henføres til vulkansk aktivitet? På Island?
Mvh
Tine- der engang tegnede og malede- ret meget (for ikke at sige altid!), men ikke naturlistisk (så kunne man bare tage et foto)- men som i mit indtryk udtrykt. -) Engang var jeg rigtig meget optaget af sne på grene om natten, det resulterede i en serie på sort papir.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. februar 2015 kl. 14.52
Hej Tine - Jeg kan kun give dig ret!. Jeg maler også, men fotograferer for at fastholde stemningen - så kan jeg senere omsætte det til andet på lærredet. Men det er nu også længe siden jeg har malet sidst, selvom jeg fik alt grejet fornyet da jeg gik på pension.
Jeg tænkte også længere tilbage end til vikingerne. De vidste nok en hel masse om vind og vejr :-) ellers var de aldrig nået så vidt omkring.
I mange år har jeg på vores sejltogter samlet forskellige planter mens jeg ledte efter en stenøkse, som var min hedeste drøm. Da min mand for snart mange år siden så mig springe 1 m i luften, vidste han - at min drøm var gået i opfyldelse. Se selv! Utroligt at et menneske for snart 3.000 år siden har siddet og boret hul i stenen med en knogle+ sand og evt. en anden sten.
Ret så økologisk :-)
Mange hilsner og god søndag
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 16.01
Det er jo en stridsøkse! Selv har jeg desværre aldrig fundet sådan en eller bare en flinteøkse. Men jeg har et godt øje for fossiler. selvom jeg dog senest (efter Bodil) fandt en kæmpestor rusten- hestesko. (Fra en arbejdshest, og selvom der er en jydeavler (Jydske heste) ikke så lang derfra.) Så mener jeg nu har skoen er tabt på den del af en mark, der skred ned pga "Bodil"- Den er ihvertfald fra dengang, man gav hesteskoene hæle- og det holdt man op med i 60-erne.
Undskyld! Jeg ved en masse om heste, og min hestesko ville være rustet op forlængst på stranden- og jeg har en islændersko hængende. så jeg er sikker på det er en arbejdshest. der engang har tabt den kæmpesko, pga formen kan man endda sige, det er en forsko! Bagsko er lidt mere spidsovale.
Mvh
Tine- så der kan man se! :-)
Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 16.07
Rettelse: Det er en bagsko. Den anden (islænderskoen) er en forsko. Biddet nedenunder ved jeg ikke er hvorfra- men stakkels heste! Det har været skarpt og her nevet i mundvigene.
Mvh
Tine- der gik helt i hestemode .-(
Skrevet af: Willy N, 8. februar 2015 kl. 17.34
@ Svend.
Så vidt jeg kan se, har Ingeborg lagt emnet under "Fri debat".
Om der er meget "historie" i det er en anden sag. Set overfor vores udvikling, er vikingetiden nutid.
Det er solen derimod ikke og det er interessant, hvordan den er blevet brugt gennem menneskets udvikling.
Den har været "elsket" fordi den gav lys og varme og forkastet fordi den rejste sig af jorden (hvor al djævelskabet befandt sig) og elsket med naturvidenskabens fremkomst og vores grundlæggende behov for værdisætte den. Ikke mindst som agerbrugere og køkkenhavedyrkere.
Solen og mennesket er en dramatisk historie. Om der findes en sammenkædet fremstilling af menneskets forhold til solen gennem udviklingen ved jeg ikke. Gør der, er den værd at læse for så bliver sol op- og nedgang ikke længere det samme ;)
Skrevet af: Mogens; E., 8. februar 2015 kl. 17.40
Jeg har også fundet sådan en stridsøkse, da vi gravede ud til vores hus. Samt et ildsted med en masse potteskår. Det puslespil blev til en næsten hel krukke, ca. 3000 år gammel.
Det har jo lidt med have at gøre, da det er fra min egen parcel.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. februar 2015 kl. 23.27
Hej Villy N og Mogens E. Tak for begge indlæg.
Ja Mogens, der er en særegen ærbødig højtid over at stå med sådan et gammelt redskab i hånden. Det kan sætte min fantasi i sving, langt ud over det jeg kan forstå. Min økse er fundet på Årø.
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 9. februar 2015 kl. 0.53
Hver spån, du finder i Danmarks jord,
er sjæl af dem, der har bygget riget.
Vil selv du fatte dit væsens rod,
skøn på de skatte de efterlod.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. februar 2015 kl. 8.25
jeg synes osse at I fjerner jer lidt rigeligt fra ideen med dennne side
Skrevet af: Mogens; E., 9. februar 2015 kl. 9.43
Der er jo ikke alverden at skrive om på denne årstid. Det gentager sig hver vinter på alle haveforaer. Så hellere lidt, end slet intet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. februar 2015 kl. 13.36
Til alles orientering
Det er helt i orden med dette indlæg her under "FRI DEBAT". Det har jeg afklaret med redaktøren - jeg holder mig iøvrigt til
www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/. Det kunne en eller anden måske have brug for at læse.
Mange venlige solskinshilsner
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.