Forum

De gamle klosterplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 16. februar 2015 kl. 8.37

Jeg er vokset op i Holstebro, og ikke ret langt uden for byen ligger den lille landsby Tvis, hvor Tvis kloster engang lå. I dag er der kun et par sten tilbage af klosteret, men man kan stadig se den gamle kirkegård, og der er også stadig en del af de gamle munkes planter, der vokser rundt omkring det gamle kloster.

Jeg har altid syntes, det var spændende at tænke på, at munkene for mange århundreder siden bar viden og lærdom her op til det kolde nord, og at man stadig kan se resterne rundt omkring i deres gamle haver.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at læse mere om det, så måske der er nogen, som kan anbefale mig en god bog om emnet? Eller måske det kunne være et tema for Praktisk Økologi?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. februar 2015 kl. 11.38

Oppe ved Esrum møllegaard ligger en stor urtehave som har de planter som munkene har brugt på det gamle klostre . Jeg mener også at de har udgivet en bog . Det har i hvert fald lavet en øl som de mener at munkene lavet den. Men deres klosterhave har mange spændende urter, bl.a hamp . Det er iøvrigt nok den største her på Sjælland ..

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 17. februar 2015 kl. 10.10

Naturhistorisk Museum Århus udgiver (udgav) hæftet
Natur og Museum der er mange interessante emner
Anemette Olesen har skrevet en del om planter
bl.a. Havens køkkenapotek

God læselyst, Karen

Nyt svar til emnet »De gamle klosterplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > De gamle klosterplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider