Forum

God grøngødningsplante til dette projek?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. februar 2015 kl. 23.45

(Spørgsmål kommer til sidst)
Se billeder her:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/2497-mark?n=5957

jeg har fået en stor mark som for 10 år siden blev jævnet (dvs. undergrunden vendt op og den frugtbare ned de fleste steder. muldjorden kan ligge op til 4 meter nede i jorden.), og beklædt med plastik for konventionel planteproduktion i potter.
Dvs. jorden er meget lyst i farven, ligsom de dybere lag som man kan finde i undergrunden når man graver dybe huller. Den indeholder meget silt så der kan godt stå vand på den. men der er også lidt sand i den. den virker ret næringsfattig, og nogle steder gror der ikke engang ukrudt på jorden.
Jeg vil prøve at helbrede jorden ved hjælp af grøngødning og økologisk dyrkning.
I starten af november spredte jeg 55-80m3/hektar spaghnum (gamle potteklumper), 45-50m3/hektar gammelt/rådent ensilage+majs (øko) og 45-50m3/hektar brugt dybstrøelse fra kostald (øko).
Derefter fræsede jeg jorden, Spredte vinterrug udover jorden (300 kg. pr. hektar), og harvede jorden for at få frøene ned i jorden.
Vinterrugen blev sået d. 9 november. og var spiret et stykke op som på billedet d. 21 november, og d. 24 december var marken grøn af små rug planter som på billedet.

hvad ville i gøre i år hvis det var jeres mark? skal lige siges jeg har et andet areal end det viste på billederne, som jeg kan bruge til at dyrke afgrøder, så mit primære mål med dette jordstykke på billederne er at forbedre jorden.
jeg tænkte selv på at pløje rugen ned når foråret kommer rigtigt igang og der er lidt mere grønmasse på det. derefter vil jeg straks så lucerne, som er kvælstoffikserende og forhåbentlig ikke kræver for meget af den jord den vokser i. dens rødder kan gå 15 meter ned i jorden, og den kan derfor få fisket nogle af de nærringstoffer op som er blevet begravet for mange år siden da jorden blev endevendt.
hvad syntes i om den idé? har i andre forslag? hvis ikke så fortæl mig lige hvilket tidspunkt i syntes der er bedst at pløje rugen ned og så lucernen osv.

håber i kan hjælpe mig.. 1000 tak.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2015 kl. 9.15

Lucerne virker som er fornuftigt bud til formålet.
Ellers olieræddike, den har også dybe pælerødder, men er ikke kvælstoffikserende (men kan dog hente næring i de dybere jordlag). Men jordpakning er sikkert ikke et stort problem, så lucerne egner sig nok bedst.

Nyt svar til emnet »God grøngødningsplante til dette projek?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > God grøngødningsplante til dette projek?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider