Forum

Import af frø fra kina

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 26. februar 2015 kl. 16.58

Hej.
Jeg er faldet over et godt tilbud på nogle træpæon frø. De skal sendes fra kina og hong kong, men må man overhovedet det? Jeg har svært ved at finde noget information på nettet.

Håber at I kan hjælpe mig.

Mvh
Camilla

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 18.04

Jeg har klippet dette fra et svar, som NaturErhvervsstyrelsen har skrevet. Der ligger et par links, som du kan prøve at se på. Hvis du ikke kan finde rundt i dem, så kan du sende dem en mail og spørge konkret.

"En række typer af frø frit kan indføres til Danmark/EU uden yderligere formaliteter. Import af visse slags frø kræver derimod plantesundhedscertifikat samt at der skal foretages importkontrol af NaturErhvervstyrelsen.

På NaturErhvervstyrelsens hjemmeside finder du en liste over certifikat- og kontrolpligtigt frø i relation til arter/slægter/familier og oprindelsessteder: www.pdir.dk/Default.aspx?ID=3504

Forsendelser af frø som skal være fulgt af plantesundhedscertifikat, skal anmeldes til og importkontrolleres af enten NaturErhvervstyrelsens eller af plantesundhedsmyndigheden på EU's første indgangssted, jfr. de sædvanlige importbestemmelser. Der er brugerbetaling på denne importkontrol. Du kan læse mere om import af kontrolpligtigt frø på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside: pdir.fvm.dk/Importkontrol_af_planter_og...

Eksempelvis tomatfrø er underlagt de beskrevne importkrav og kan kun importeres, hvis de ovenfor nævnte krav overholdes. Kravene skal sikre mod indslæbning af planteskadegørere der er frøbårne og som derfor kan overføres med frøet og som samtidig ikke findes i EU. For tomatfrøs vedkommende er der flere farlige skadegørere der kan blive overført med frøet, eksempelvis Clavibacter michiganensis ssp. michiganensis og Xanthomonas campestris pv. vesicatoria."

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 26. februar 2015 kl. 19.01

Du skal også tage dette her i betragtning
www.toldpriser.dk/toldregler

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2015 kl. 11.43

Anja dine link virker ikke.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2015 kl. 11.47

Søgte lidt videre på Anjas link
naturerhverv.dk/soeg/?id=2422&L=0&tx_solr%5Bq%5D=importtilladelse mon ikke det her kan bruges.

Men jeg kan fortælle jeg kom af med 1200 kr. for at impotere planter fra USA, + moms, + lidt til postvæsnet.
Så hvis du kan finde frøene indenfor EU er det vist det billigere

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2015 kl. 11.53

Undskyld Anja siden var nede, nu virker den igen

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2015 kl. 13.19

:) Super - de virkede også, da jeg prøvede dem.

Det kan være en dyr fornøjelse at købe uden for EU...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2015 kl. 13.42

Helt sikkert Anja,

jeg får heldigvis frø fra det meste af verden via mit arbejde i Iris/liljeklubben, så der kommer lidt nyt til haven den vej

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 28. februar 2015 kl. 12.37

Hej begge to . Tusind tak for link og svar.
Jeg har fundet en i Spanien, der har en del af de frø jeg søger. Men til en væsentlig højere pris. Så derfor har jeg skrevet et brev til "myndighederne" og venter nu på deres svar. Som jeg selvfølgelig nok skal dele med jer.

Dejlige solskinshilsner
Camilla

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. februar 2015 kl. 17.37

Camilla så længe det er inden for EU må du gerne hjemtage frø, og Spanien er med i EU,
men selv om de måske er dyrere der, så bliver det billegere i den sidste ende da du ikke skal af med told og moms fra Spanien, heller ikke importafgift til staten.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. februar 2015 kl. 23.25

Pas lige påplatuglerne! Der er i Kina (og også Honkong) mange personer, der også gerne vil sælge dig et en ("billig kopi" ) næsten ægte Rolex/guccitaske.

I den sammenhæng er told & moms næsten, det mindste! HVIS, du får varen.

I EU-land betaler man i det mindste hverken told eller moms. Men der *kan* være platugler. Prisen alene- gør det ikke!

Hvis jeg var dig- ville jeg se på EU-lands frøfirmaer.

Mvh
Tine- og pas nu på: Hvis noget lyder FOR godt til at være sandt, så er det, det også. Men vi har købt støvler i Brazillien- og animes fra Japan... Uden problemer.

Nyt svar til emnet »Import af frø fra kina«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Import af frø fra kina

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider