Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. februar 2015 kl. 19.24
Hej - Jeg skal servere flødekartofler på søndag til 12-15 personer. Havde valgt smukke små GALA, men da jeg kogte nogle af dem til aftensmaden (i vand), synes jeg at de måske er for bløde og melede til flødekartofler. Omvendt kan jeg heller ikke li hårde geleeagtige kartofler.
Det er så dårligt, at der ikke står noget om kartoflernes egenskab på poserne.
Hvem kan foreslå en kartoffel til mine flødekartofler? Vel og mærke nogen, som jeg har en chance for at købe i morgen formiddag.
Måske opfører GALA sig helt anderledes som flødekartoffel?
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2015 kl. 19.47
Kan du ikke google de forskellige sorter og så se hvad der står om dem?
Hvis du køber de biligeste du kan opdrive så kan du få udemærket flødekartofler ud af dem. Dem bruger vi selv herhjemme . Jeg har nogen gange serveret vildmose men da familien ikke værdsætter dem gider jeg ikke at betale mere for dem . De økologiske er hellere ikke bedre..
Skrevet af: Tilde P., 27. februar 2015 kl. 20.44
Hvis du kan finde den gamle og indtil for nylig meget dyrkede sort Sava, tror jeg det er noget, du kan blive tilfreds med. Den er tilpas gulkødet og fast uden at være hård som aspargeskartofler. Men smag og behag.
Skrevet af: Lars Holt, 28. februar 2015 kl. 16.05
Min erfaring er, at næsten alle kartofler egner sig til flødestuvede kartofler, bortset fra dem, der skal koge ud i sammenkogte retter. Vi har for tiden Ditta, Sava, Exquisa, Solist, Alliance som vil egne sig.
Raja koger formodentlig for meget ud (det er i hvert fald det, jeg bruger den til).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.