Skrevet af: Martin S., 18. marts 2015 kl. 8.45
Hej Alle,
Har brug for jeres hjælp.
Har plantet ca. 20 meter Thuja Smaragd som hæk i går. De er ca. 160cm høje. Men da da jeg endte med at sætte dem med større afstand havde jeg lidt til overs som jeg valgte at plante ned langs indkørslen. Da jeg gravede huller til Thujaerne her, stødte jeg dog på en træstub, som tidligere er fræset men desværre ikke helt væk. Altså lige der hvor to thujaer skulle stå på rækken.
Det vil sige atjeg er endt med at få to thujaer til at stå med størstedelen af klumpen ovenpå træstuben (nede i jorden). Der har været plads til ca. 5 cm muldjord mellem klump og ned til træstub.
Er det et stort problem - kan de overleve ovenpå? Vil rødderne fra klumpen finde vej uden om stubben?
Hvad kan jeg gøre?
Jeg vil helst være fri for at skulle få en forbi og fræse den længere ned (hvis det overhovedet kan lade sig gøre).
Jeg kunne også tage dem op igen og begynde med en økse at forsøge at hugge den væk. Men stubben er ca. 45X45m. Det er ikke bare store rødder, som jeg har fjernet flere af. Ville tage tid.
Eller skal jeg bare lade den være og håbe på det bedste. Det er som hæk, så jeg har ikke behov for at de bliver store lige der, tværtimod.
pfh mange gange tak
Tænker meget på det, da det ikke er helt billigt hvis flere thujaer dør :-)
Vh
Martin
Skrevet af: Tilde P., 18. marts 2015 kl. 13.18
Hej Martin.
Du skal lade det være. Rødderne skal nok finde udenom de stubbe. Hold øje med om de skal have lidt vand og gødning det første år, men ikke for meget. Rødderne skal tvinges lidt til at søge omkring efter vand og næringsstoffer, og de gamle rødder bruger nitrat, når de nedbrydes.
Men se på de nye træer om de trives. Det er lidt en fingerspidsfornemmelse.
Skrevet af: Henry G., 18. marts 2015 kl. 14.27
Hej Martin prøv at søge i feltet i øverste højre hjørne efter
Thuja sygdom? så vil du se hvad der kan ske med så store planter, når de mangler vand i vækstperioden. Henry G.
Skrevet af: Martin S., 18. marts 2015 kl. 15.15
Mange tak for hurtigt svar.
Ok, så det i siger er altså at problemet er potentiel manglende vand - i sær i vækstperioden?
Kunne evt vande disse to ekstra meget.
Men hvis jeg afventer til evt planten begynder at blive brun, er det så ikke forsent - er disse så ikke færdige/døde (netop som på det billede under "thuja Sygdom" som Henry G refererer til) ?
Det burde være planter med et godt rodnet. Det ser sådan u dog det siger sælger :-) (ja, lidt naiv er jeg måsk og ikke eksper. Tværtimod nybegynder når det kommer til have og hus). Hvis det har en betydning. Det er 4. gang de bliver omplantet.
Generelt for alle planterne (37 stk) har jeg ikke sat mig for hvor meget jeg skal vande dem. Men er godt klar over at de alle skal have vand - men hvor meget, hvor ofte og i hvor lang tid (til oktober?)
Har købt en sive slange men dog ikke sat den op.
mange tak for jeres tid.
vh
Martin
Skrevet af: Henry G., 18. marts 2015 kl. 15.57
Hej igen Martin det kommer lidt an på hvilken jord der er plantet i, er det en ler/muld ca. 10 ltr. én gang ugentlig pr plante, i sandjord ca. 5 ltr. 2 gange ugentlig, også når det regner. En kontrol vil være at rode i 10 - 15 cm. dybde, 10-15 cm fra stammen et par timer efter en times regnvejr, tag en håndfuld tryk det hårdt sammen, når det ikke smuldrer, helt når du åbner hånden er der stadig fugt i jorden. Vandingen skal foregå så længe planterne vokser, måske også en del næste år. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Martin S., 18. marts 2015 kl. 19.45
Mange tak Henry.
Wow det er meget. Men er det kun i vækstperioden, hvilket jeg formoder er ca april til og med September? Eller er det også over vinteren?
Fortryder snart at jeg ikke bare holdt mig til en simpel bøge eller liguster hæk det havde nok været lettere? Men sådan er det jo, når man vil være lidt anderledes 😊
Har nu også fået fortalt at Thuja slet ikke kan tåle hundetis og salt. Det havde jeg læst mig til, men var ikke helt klar over at bare et enkelt stref kan gøre dem brune og dræbe planten det sted den bliver ramt. Er der nogen der ved om planten del kan rette op på det, eller vil den altid være brun det sted?
Det er jo umuligt at undgå at hunde og dets ejere ikke tisser på ø dem som jo står langs fortorvet. Dog trykke ca 30cm tilbage fra fortorvet.
Igen mange tak
Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2015 kl. 21.05
Ja, den rette mængde vand er vigtigt.
Det er også vigtigt, at stubben under planterne får kvælstof, så den kan formulde, uden at stjæle al gødning fra thujaerne.
Grav evt. et hul mellem de to thujaer, der står på stubben, og tilfør vand og kvælstof, så det når ned til stubben, og ikke til de to thujaer.
Skrevet af: Martin S., 18. marts 2015 kl. 21.23
OK, mange tak Lars. Men når du siger kvælstof , hvad er det så helt præcist?
Undskylder min uvidenhed
Pfh tak
Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2015 kl. 21.25
Jeg foretrækker hønsemøg (bl.a. fordi det er noget jeg har) men skal du købe gødning, skal du se efter indholdet af N (Nitrogen = kvælstof)
Skrevet af: Martin S., 19. marts 2015 kl. 19.33
Ok tak, Lars,. Altså simpelt NPK organisk gødning kan altså bruges til at gøde thuja (og stubben).
Men er det ikke sandt at man skal passe på med at putte gødning direkte under thuja, da rødder kan svitse?
Kan man ikke nøjes med at drydse gødning ovenpå - evt lidt ekstra ved de to thujaer? generelt ville jeg have ventet til efteråret med at give dem lidt organisk gødning, men evt jeg skal give disse to lidt før?
Men jeg tror jeg forstår det sådan her og kan konkludere;
Problemet er ikke selve pladsen til rødderne, men mere den afledte effekt af manglende plads, manglende vand. Altså at planten kan risikere ikke at få nok vand, da rødderne selvfølgelig ikke har så meget jord at finde vand i. Derudover kan der være et problem med manglende kvælstof grundet stubben stjæler noget.
Håber jeg forstået ovenstående korrekt.
Men plan er (måske lidt en halv løsning) hvis jeg får lov af familien til at bruge en halv dag, enten denne weekend eller næste weekend, at tage de to thujaer op og begynde at slå løs på stuben med en stor økse (må kunne købe en billige end). Jeg ved ikke hvor meget jeg kan nå at hugge ned på en halv dag (eller hvor meget jeg nu orker). Jeg får jo selvfølgelig aldrig hugget den helt væk på den måde, men håber at jeg kan tage er par cm af , samt få lidt motion :-) Derfor nok en halv løsning.
Herudover, vil jeg forsøge at give disse to lidt ekstra vand. Måske evt lidt ekstra gødning (og allerede her når vækstsæson starter) hvis i siger god for det?
pfh mange tak
vh
Martin
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2015 kl. 19.45
Hej Martin.
Du må ikke komme gødning direkte i plantehullet uanset hvad det er for gødning, du bruger. Drys det rundt om træet en halv meter fra stammen og ovenpå jorden. Det vil så med tiden synke ned enten med regn eller med din vanding. Derved ansporer du rødderne til at søge længere ud. De skal nok finde det.
Skrevet af: Martin S., 19. marts 2015 kl. 20.03
Ok, tak Tilde.
Nej havde hørt det med direkte under rødderne. Men havde nok drysset det helt inde ved stammen, havde du ikke nævnt det. Tak
- Hvornår vil du mene at tiden er til noget gødning, taget i betragning at jeg lige har plantet dem ? (både de to over stubben og de resterende). Bemærk, at jeg købt noget C-muld jord som dog er blandet med min ”gamle” jord, hvorefter thujaerne er plantet i?
- Kan du/i anbefale noget?
Hvis du/i ikke svarer på alle mine tusinde spørgsmål ovenfor er det fuldt ud forståeligt – har nok opbrugt min kvote. Men jeg synes jeg bliver klogere 
tak
Skrevet af: Henry G., 19. marts 2015 kl. 20.10
Hej Martin glem alt om gødning i år, og ligeledes stubbene fra de gamle træer, det vigtigste er at træerne skal gro, og det gør de kun, hvis de ALLE får vand nok, også dem der står oven på de gamle stubbe. Vandingen skal foregå så længe planterne er i vækst, og en gennemvanding igen i foråret vil gøre god gavn. På den måde får du tid til familien. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2015 kl. 20.19
Hej Martin.
Hvis man vil gøde træer, skal det gøres i det tidlige forår. Nyvækst på træer skal helst være færdig sidst i Juni md. hvis skuddene skal nå at modne ordentligt inden efterår. Ingen gødning efter 1. maj er en god tommelfingerregel.
Skrevet af: Martin S., 19. marts 2015 kl. 20.31
Ok, tak begge.
Kombinerer jeg jeres svar, så konkluderer jeg således,
Gødning her inden 1 maj 2015 er ikke nødvendig. Først til Marts/april 2016.
Glem at forsøg at fjerne stub med økse, brug hellere tid på at vande og vær sammen med familien :-)
Skrevet af: Henry G., 19. marts 2015 kl. 22.50
Hej Martin du har forstået det ok, så nyd din fritid sammen med vandslangen og familien. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.