Skrevet af: Kristina Blaschke Hansen, 30. marts 2015 kl. 10.57
Jeg har været så heldig, at få nogle smukke gamle mølleredskabe, her iblandt nogle træspande, som jeg ønsker at bruge som krukker på terassen. De er lavet af ubehandlet træ, som virker meget sart og let og jeg frygter derfor at de efter første sæson vil være helt gennemtærret og ødelagte.
Jeg har søgt alle de steder jeg kan komme i tanke om, men jeg kan ikke rigtig finde nogen svar på, hvordan jeg bedst behandler redskaberne når de skal bruges til krukker (Her tænker jeg både på bevaring af redskaberne og at undgå skadelige stoffer, idet de skal bruges til krydderurter).
Jeg håber der er en haveglad maler e.l. der kan hjælpe mig.
Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2015 kl. 13.45
Træ, der ikke gøres giftigt, går hurtigt til, når det konstant er udsat for fugt.
Hvis du kan holde det tørt, f.eks. ved at plante i en potte, der sættes ned i krukken, vil du være nået langt.
Trætjære er et naturligt produkt, der kan beskytte træet til en vis grad.
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2015 kl. 14.53
Hvis du planter direkte i de gamle træspande så holder de nok kun i et år , men hvis du planter i plastbeholdere som passer til træspandene og hvis de hænger beskyttet mod regn så kan de vel nok holde i flere år.
Skrevet af: Mogens; E., 30. marts 2015 kl. 20.21
Du kan smøre træet ind i Linolie. Det er fremstillet af hørplantens olieholdige frø, så det er ugiftigt.
Husk lige at bore huller i bunden af træspandene så vandet kan løbe fra potterne.
Skrevet af: Kristina Blaschke Hansen, 31. marts 2015 kl. 10.54
Jeg tror jeg vil prøve mig frem med potter, linolie, huller i bunden og læ for vind og vejr. Og så tænker jeg at tage planterne op af dem vinteren over, hvor der alligevel ikke er nogen der nyder synet af dem, så de kan få en "pause" og et serviceeftersyn inden sæsonen går igang igen. Så burde der da være en chance for at jeg får glæde af dem de næste mange år.
Tak for jeres respons!
Skrevet af: Tine Horsum, 4. april 2015 kl. 0.26
Trætjære er altså carcinogent. Og må ikke bruges.
Linolie er nok bedre, men husk linolieklude kan selvantænde, så kom dem i et syltetøjsglas med låg. Linoliepensler afrenses med flydende brun sæbe.
Mvh
Tine- der har malet med linolie i snart mange år- fremfor terpentin (der kun affedter hjernen). Linolie er længe om at hærde- en 4-7 dage. og det er bedst i flere tyndere lag. Husk at tilsætte "malemiddel"/Siccativ- en lille snaps, det gør- at det tørrer hurtigere. Kogt linolie er bedre til træ- den anden type bliver frygteligt klistret/olieagtig. Længe! kogt er mere "fernisagtigt". Og ugiftigt? Jeg ville ikke drikke det...
Skrevet af: Mogens; E., 4. april 2015 kl. 8.40
Hvis man behandler råt træ, feks. vinduer mod syd, med linolie og senere maler dem, vil der efter et par år dannes luftbobler under malingen. Linolien inde i træet udvider sig.
Flemming Leth anbefalede linolie til alt, det var nok det som kostede ham jobbet på TV pga. mange reklamationer. Men han var en dygtig håndværker.
Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 9.37
Der er ikke enighed om at trætjære er giftig (Wikipedia):
Aktuelt er en nordisk undersøgelse i gang med at klargøre, hvorvidt fyrretrætjæren i det hele taget er giftig nok til at betragtes som biocid. På det afgørende møde i EUs Biocidkomite d. 16.3.07 var der klart flertal for at trætjære ikke skal betragtes som et biocid. Hermed kan trætjæren fortsat fremover frit handles og bruges.
Trætjære arbejder fint sammen med rå linolie.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 17.02
Siccativ er et kemikalie som tilsættes gængse malinger, så jeg ville overveje, om det er en god idé at tilsætte linolien. (når nu spandene skal bruges til krydderurter)
Men rigtigt er det med tynde lag og lang tørretid :-)
Hilsen AG (forhenværende maler)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 17.08
Ps : De 4-7 dage, som Tine skriver, er tørretid. Hærdning kan tage uger eller måneder.
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2015 kl. 18.50
Nu skal man absolut ikke male på oliebehandlet træ, så er man selv ude om problemerne! Træ, der er behandlet, skal afrenses, om man så bruger brunsæbe (fast- husk handsker!) Eller kærnemælk med Natriumhydroxid (lud- brug handsker!! Og få det ikke i øjet!)- eller afsyrer (Det er det samme! Pas på dig selv!).
Man kan også sæbebehandle (smøre en sæbespånegrød på- gentages) træ, men min erfaring er, at ludbehandlet træ bliver skørt og tørt i ekstrem grad. Det tåler dårlig stød/slag- og ser kedeligt ud. (HAR kasseret et ellers nyttigt og pænt skuffemøbel- det tålte ingenting- også pletter.)
Men Anne Grethe har ret: Jeg kom til at skrive tørretider (stuetemperatur) ikke hærdningstider. Jeg maler mest billeder ;-). De skal bare være tørre, så man kan male videre, Jeg foretrækker terpentin, (men står kun ude med det), da det tørrer hurtigt- og linolie har problemet med "blanke" billeder- og det med selvantændelsen.
Ellers kan man jo også få klar træbeskyttelse- kode 0-1. Stå dog ikke inde med det, jeg bliver skæv af det.
Mvh
Tine
Skrevet af: Willy N, 5. april 2015 kl. 20.49
@Kristina.
Så fik du en opskrift på den korrekte løsning:
Linolie og trætjære.
Trætjære er giftigt. Hele ideen med tjæren er, at beskytte træet mod råd og svamp. Ikke andet.
Til en liter linolie skal bruges ganske få dråber trætjære. 4- 5 små dråber!
Selv denne beskedne mængde vil du kunne lugte svagt.
Netop lugten resulterede i, at der i mange byer tidligere, blev nedlagt forbud mod at bruge trætjære (som erstattede tran!) til behandling af træhuse.
Linolie skal "piskes" ind i træet med en stiv pensel uden at efterlade en hinde. Linolie er som navnet antyder olie og en hinde af olie har bestemt ingen virkning ovenpå træet.
Tværtimod er det som klister.
Linolie hærder ved to ting: Lys og varme så derfor lad dem stå i solen/ i lys et par uger uden fylde dem (også afhængig af varmen) til de er knastørre men med en meget karakteristisk "fløjs glat" fornemmelse af overfladen ( i modsætning til en ru/slidt).
Behandler du trækrukkerne på den måde hvert år, kan de holde i flere hundrede år (de skal nu nok så behandles 2- 3 gange om året ;).
Det er fint at bore et par huller i bunden. Men sætter du plastpotter i, kan du ligge nogle klodser under bunden af dem, så der ikke er kontakt med trækrukken og potten hvorved fugtigheden ikke bliver så konstant.
Begejstringen for linolie (med en smule trætjære) bør ingen grænser have. Det kræver vedligeholdelse. Men vedligeholdelse er til gengæld nemt.
Det er ikke sikkert hele krukken behøver at få linolie hver gang den vedligeholdes. Det er let at mærke - og se - hvor slitagen er og blot give den en gang linolie (med trætjære) netop de steder.
Ganske almindelig linolie er tilstrækkelig.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. april 2015 kl. 17.42
Jeg har fundet følgende om linolie :
www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/14-ANVISN_spm_Linoliemaling.pdf
Der blev jeg så lidt klogere på linolie.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.