Forum

Podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjerne Frandsen, 3. april 2015 kl. 14.18

Kan man med held pode en rose på et æbletræ??
Skal man altid skære grene til podning om efteråret og lade dem ligge ( på køl ) til næste år.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2015 kl. 21.12

Prøv

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. april 2015 kl. 21.30

Jeg tør godt at ligge hoved på blokken og sige at det får du ikke held med . Vævet er forskellige til at de vil vokse sammen . Havde man ville gensplejse dem var det noget andet .

Du behøver ikke at skæver podekviste om efteråret . Jeg har altid skåret dem om foråret, når jeg skulle bruge dem . Jeg ved ikke om det giver dårligere resultat .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. april 2015 kl. 9.33

Søren hvad er din succes rate, når du klipper dine podekviste om foråret...?
Sidste år var min på ca. 50% på kvistene klippet i januar/februar.
Jeg bruger en anden tape i år, så jeg håber, at jeg kommer længere op i år.! :)

Mvh JR.F.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. april 2015 kl. 9.47

Hej Bjarne
Der findes masser af "vandrehistorier" om podning af de mest utrolige ting - men de fleste holder ikke vand.
For at ting kan podes, skal de være rigtig meget i familie med hinanden, og selvom rosenfamilien er stor og omfatter en masse fra tjørn, røn, æbler, pærer, cotoneaster, amelancier, arnoia og selvfølgelig de mange rosenarter, er de normalt ikke forenelige mellem rigtig mange af dem. Dog er nogle indbyrdes forenelige, som røn, aronia, kvæder.
Om klipning af podekviste er det sikkert at de skal klippes før saftstigning for at få en ordenligt heldprocent, om det er december eller februar, er sådan set lige gyldigt, hvis bare de bliver opbevaret korrekt. Jeg tror med den nattefrost vi stadig har, kan man nok klippe æble og pærekviste nogle steder endnu, hvis de skal bruges til at pode på nye grundstammer. Nattefrosten forsvinder nok om nogle dage og så begynder jordtemperaturen at stige og så er det nok ved at være sket.
God påske
Boi

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2015 kl. 20.02

Hej JR

Jeg klipper dem som regel lige ved marts måned hvor jeg også poder. Mine knopper må helst ikke bryde . Mit succes rate har ikke meget mere end 50% ., hvilket jeg har været tilfreds med . Jeg tror at det skyldes de ti tommelfingre . I år for jeg ikke podet noget .

Nyt svar til emnet »Podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider