Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2015 kl. 1.10
Og modsat mange andre bymus på landet generer det mig ikke, det er da kun nogen dage forår/efterår, der lugter af vitamin L. Det dunster af- også af vasketøjet.
Men: Jeg har et spørgsmål?
Jeg troede, marken mod vest skulle ligge brak, den er ikke pløjet eller noget: Kører man gylle ud på brakmarker?
I modsat fald: Vil de så pløje den og så forårsafgrøder om snart?
Eller er den bare sprøjtet? Med henblik på at pløje etc- om snart?
Jeg ER ikke landbrugsfagkyndig- udover, jeg kan se, hvad der er- og ALDRIG jokker i afgrøderne!
Efter jeg har fjernet brombærkattet i hegnet, så er mine naboers høns glad og gerne vanket ud på marken. Det er jo synd, hvis de... får gift.
Mvh
Tine
Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2015 kl. 20.30
Hej Tine Andersen
Spørg din nabo - ham med gyllesprederen. Han kender dyrkningsplanen bedst ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2015 kl. 20.55
Jeg ved ikke hvem det er... Marken er forpagtet ud, og det kunne endelig også være maskinstationen... (Ejer er en meget UBEHAGELIG mand, han var forresten bedemand, og hvis min familie havde ladet ham røre mit lig- ville jeg hjemsøge dem forever!)
Men okay, vi må vente og se. ;-)
Jeg troede bare, at den lå brak, så vi for en gangs skyld ville kunne se havet- hele sommeren. Men heldigvis dyrkes der aldrig majs.
Mvh
Tine- tak for svar!
Skrevet af: Tilde P., 8. april 2015 kl. 21.28
@ Tine.
Der må ikke køres gylle på et areal uden der efterfølgende sås en afgrøde.
Hvis det er sandjord (JB 1-5), må der ikke foretages nogen form for jordbehandling fra høst og til efterfølgende forår, hvis der skal være forårssået afgrøde.
Jorden må ikke være for våd, når der forårspløjes. Derfor er der nok først startet nu.
Der er også regler for hvor lang tid der må gå fra udbringningen af gyllen på ubevokset jord og til den nedmuldes .
Nærmere redegørelse om reglerne, som er meget omfattende, hører ikke hjemme her på stedet.
Skrevet af: Tine Horsum, 8. april 2015 kl. 23.44
Åh. Okay.
Mange tak for svaret!
Mvh
Tine- der så må nyde solnedgangene- udsigten til Jylland og sådan...
Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2015 kl. 8.06
I går var de så en kæmpeplov på "forbesigtigelse"- men traktorføren var vist enig med mig: Her er for vådt!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.