Forum

Blomsterkarse og utålmodighed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Rasmussen, 9. april 2015 kl. 12.54

Hejsa..

Jeg er meget ny og grøn ud i planteriet, og er startet stille og roligt ud og prøver mig frem, men nu er jeg altså løbet ind i et lille dilemma.

Jeg har købt frø til blomsterkarse af sorten tropaeolum majus og plantet dem inde i et vinduesdrivhus for en månedstid siden, og de har taget rigtig godt fat, så godt at de inden længe overtager hele drivhuset. JEg overvejer derfor at plante dem ud på min altan, men er lidt i tvivl om om de kan holde varmen? Hvad jeg kan læse mig til må de først plantes ud i slutningen af maj, så i princippet har jeg været en måneds tid for tidligt ude af bare iver. Men jeg tør heller ikke bare lade dem gro videre i drivhuset da de simpelthen kommer til at mangle plads.

Jeg har overvejet følgende muligheder:

1) at lade dem fortsætte med at gro inde dog uden drivhus. Er dog lidt i tvivl om om jeg kan styre dem og ikke ender med at have blomsterkarse i hele vinduet.

2) At sætte hele drivhuset ud på altanen så de måske lidt nemmere kan holde varmen i en 14 dages tid inden jeg planter dem ud (men hvad gør jeg så ved de tomatplanter de deler drivhus med?

3) Bare tage chancen og simpelthen bare plante dem ud og håbe på det bedste.

Har i gode råd, og hvad ville i evt. selv gøre?
På forhånd tak fra hende med de knap så grønne fingre (endnu)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2015 kl. 13.06

Uanset hvad du gør, skal du vide, at bare den mindste snert af frost vil ødelægge dem totalt - de klasker simpelthen sammen og dør...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2015 kl. 13.54

Du skal sætte nogle ud nu, og beskytte dem godt med fiberdug eller andet egnet materiale.
Og så skal du holde nogle inde, men sætte dem udenfor drivhuset.
Hvis der er plads kan der også være nogle, der bliver i drivhuset.
Om kort tid er du blevet klogere, og du kan så fortælle os andre, hvordan vi bedst får planterne til at overleve, hvis (når) vi kommer i en tilsvarende situation.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Rasmussen, 18. maj 2015 kl. 20.43

Så er der resultater.
Jeg endte med at flytte alle ud på altanen og give dem mere plads. Alle de store flotte langstilkede blade døde desværre hen, men stænglerne blev og frem er vokset nye mere robuste blade og stængler på 3 ud 4 planter. Så nu ser jeg bare frem til de en gang begynder at blomstre :)

Tak for hjælpen mvh L.R

Nyt svar til emnet »Blomsterkarse og utålmodighed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blomsterkarse og utålmodighed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider