Forum

Kan En løvsuger tage bog!?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina Juhl, 11. april 2015 kl. 19.25

HJÆLP !!!
Vores store bøgetræ smider så mange bog..
Vi er trætte af at skulle frem med løvriven hele tiden.
Vil en løvsuger kunne suge dem op?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. april 2015 kl. 20.07

Jeg har en "værkstedsstøvsuger" - Nilfisk Alto - som jeg ville bruge. Jeg ville sikkert prøve med en alm. støvsuger (med mindre det har regnet!) hvis jeg ikke havde Altoen.
Altoen bruger jeg i øvrigt også til støvsuge frøstande på mælkebøtter m.m., når det er blevet for træls at trække flere op.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. april 2015 kl. 8.09

det er der ikke meget økologi i - længe leve dovenskaben

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. april 2015 kl. 10.06

Jeg har også haft et stort bøgetræ, som desværre blev så medtaget, at det måtte fældes. Og det smider mange bog, men jeg var så heldig, at de bare kunne blive liggende i bunden af busket og blomsterbed og i indkørslen hvor der er grusbelægning, blev de bare kørt ned.

De fleste blev dog ædt af bogfinker. De kom nærmest i flok sent efterår og ryddede op. Og dem savner jeg faktisk, nu er her kun et enkelt par, når jeg ikke har den store føderessource.

Jeg ved ikke, om en løvsuger kan suge dem op. Men jeg tror ærligt talt, at det er lettere med løvriven i stedet for at flytte rundt med en stor løvsuger, der også bruger energi.

Jeg håber, at der er en flok bogfinker, som finder dit træ, og får glæde af bogene - og du får mindre at samle op.

Jeg tror ikke, at man skal forsøge sig med en almindelig støvsuger til det arbejde.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. april 2015 kl. 19.37

Jeg forstår ikke problemet.
Jeg har selv en blodbøg, der er ældre end jeg.
Jeg tror ikke at min kone river græsplænen under.
Der kommer bøgeplanter rundt omkring (dog ikke i græsplænen), men de bliver pottet, hvis vi tror, at vi kan bruge dem. Ellers bliver de nemt luget omkuld (selv jeg kan luge bøgeplanter omkuld :o).

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Juhl, 12. april 2015 kl. 20.32

Jeg ville ikke skrive hvis det ikke var et problem.
træet står desværre der hvor vi har hundegård, og vores hund kan ikke gå i alle de bog der falder ned (det kan mennesker jo heller ikke)!
Vi går ikke op i økologi Mogens! Men hvis du gør og mener det er dovenskab er du velkommen til at komme og rive sammen for os!

Vil meget gerne høre fra folk som har en løvsuger

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. april 2015 kl. 20.42

Kan I ikke opsætte et tag af finmasket volierenet eller lignende over hundegården, så bogene ikke falder ned i hundegården. Det kunne måske løse problemet for hunden.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Juhl, 12. april 2015 kl. 21.01

Hej Karna Maj
Desværre er har hundegården ikke lige så høj et hegn at vi lige kan smide noget net hen over, men tak for det ellers gode forslag

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. april 2015 kl. 21.12

Mogens har da lidt ret, du stiller spørgsmålet på et økologisk haveforum, men fortæller samtidig, at du ikke "går op i økologi".

Har selv store bøgetræer og fjerner fra græsplæne på under en time hvert forår tre trillebørfulde ved hjælp af en løvrive og "den ekstra hånd".

Hvis det er et problem, må det absolut være et luksusproblem.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. april 2015 kl. 23.01

Citat fra Havenyt:
"Havenyt.dk ejes og drives af Landsforeningen Praktisk Økologi, og ideen bag sitet er, at inspirere flere haveejere til at dyrke mere have på en mere miljøvenlig måde.
Debatten skal foregå i en god tone og med respekt for at man har forskellige holdninger til havedyrkning."

Konstruktive kommentarer, som f.eks Karna Maj kommer med, vil stadigvæk få læserne til at ønske at færdes på Havenyt.
Kommentarer, som derimod bare er kritiske og nogle gange uforskammede, vil i mange tilfælde afholde læseren fra at vende tilbage til sitet.

Husk at man fanger flere fluer med honning end med eddike :-)

Hilsen AG ( som nu dyrker i drivhusjorden, i stedet for plantesække )

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. april 2015 kl. 10.39

@Mogens.
Nu hænger det vel lidt sammen med, om strømmen leveres co2 neutral ;)
Ligeledes kan den betragtning anlægges at jeg her har et multiredskab. Altoen kan jeg tømme havedammen med (bundslammet). Støvsuge haven og værkstedet med og sågar kunne jeg bruge den i boligen.
En "mange i en" maskine, som herved spare produktion, transport og bortskaffelse af flere maskiner. F.eks. en løvsuger.
I den økologiske betragtning en ganske fornuftig maskine.

Det andet du rejser om "dovenskaben længe leve" er jeg derimod mere ambivalent med. Noget usynlig maling iklædte jeg mig gerne, når jeg anvendte Altoen i haven. Men f.eks. kan jeg godt li' mælkebøtter som pludselig - i løbet af en nat - står med tusindvis af frøstande og mælkebøtten venter blot på et vindpust for at sende dem af sted.
Fremfor lukke hånden om frøene og putte dem i en pose, henter jeg altså støvsugeren og snupper dem langt mere effektivt.
Faktisk tror jeg ikke, hvis jeg måler ressourcemæssigt, at der er så meget dovenskab i det. Rulle forlængerledning ud og slæbe rundt på støvsugeren m.m. er jeg ret sikker på kræver flere ressourcer end når jeg (hvilket jeg også gør ;) går rundt og samler startklare frøstande sammen manuelt.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. april 2015 kl. 13.36

Man kan også somme tider tale et problem op i en helt urealistisk størrelse.
Det kan såmænd være en meget sund og afslappende terapi, at tage en svingom i haven med sin gammeldags løsrive med rugbrødsmotor. Og om så hundegården var flere hundrede kvadratmeter, så var det vel overkommeligt ?
Ellers så få den asfalteret, det er nok endnu lettere at feje sammen med en gadekost.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. april 2015 kl. 21.33

Jeg forstår det godt!
Vi har selv en Østrigsk Bjergfyr, som er et stort, men ikke så smukt træ mere. (Vi fældede et trælst nåletræshegn for over 15 år siden), men træet hælder grene kogler og nåle af- i stor stil. Jeg bryder mig ikke om at der er nåle og kogler i vid omkreds (også inde- slæbt med under skoene). Og tagrenden!- Og alle de små og større grene... (Træet er er ikke så meget for vind)

Nogengange er jeg sikker på, at man simpelthen, skal få fældet det, man er utilfreds med- og så plante noget andet, der vil trives.
Træer bliver store og gamle- men: skal man leve med en eller andens ikke-nødvendigvis gode- valg i 50 år MERE?

Mvh
Tine- der er stresset- og hvis nye fyr- kører returvandet den forkerte vej. Det bringer uheld, at gå under en stige. :-D

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. april 2015 kl. 8.25

Tine hvis ham din nye fyr har problemer med vandladningen (kører returvandet den forkerte vej) så ved jeg, at der findes medicinsk behandling der sikkert kan hjælpe ham. Men det hører nok mere hjemme i et andet forum end Havenyt ? ;-)

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2015 kl. 9.42

Hvis bogen falder ned i hundegården - hvad så med at feje?

I skal vel alligevel fjerne hundens efterladenskaber... Løvsugere LARMER - i mine ører så meget, at jeg hellere vil undlade at bruge den.

Nyt svar til emnet »Kan En løvsuger tage bog!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan En løvsuger tage bog!?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider