Forum

Holde styr på bast til opbinding

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2015 kl. 12.13

Hej
Jeg har ryddet op i skur og værksted de sidste par dage, hvor der ikke har været havevejr. Et evigt tilbagevendende spørgsmål er hvordan man bedst håndterer bastfibre til opbinding. De ender altid i eet stort rod hos mig. I dag har jeg sorteret, lagt i blød og hængt dem op til tørring. Men hvordan har de professionelle gartnere holdt styr på fibrene? De skal jo også være nemme at tage ud af bundtet igen.
Er der mon en gammel gartner, som kan svare?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. april 2015 kl. 15.38

Du ka' vel binde et elastik om bundtet øverst, og så hænge det op i det. Så kan man trække de enkelte fibre ud, uden at resten falder ud.
Det har da virket for mig i mange år, så mon ikke det kan være en løsning med mindre det skal være noget mere sofistikeret.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 15. april 2015 kl. 10.04

Bind en snor om din bast på midten og hæng den op, gør det med en sløjfe, der strammes når du bruger af basten, derved er der altid en stram snor til at holde basten sammen. Henry G.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. april 2015 kl. 14.58

Hej og tak for de to svar. Det blev en "hybrid" af svarene. Men det var en god ide at jeg gjorde basten våd efter at have udredt virvarret. Så var det nemmere at styre. Nu er det nemt at tage en fiber ud foroven ved ombukket. Nogen vil måske grine af mit spørgsmål, for hvor svært kan det være? Men et købt bundt er ikke til at håndtere som det er - og jeg bliver hidsig, når det hele ender i eet rod, når jeg bare har brug for en enkel fiber. Havde slet ikke tænkt på at hænge det op ude i skuret. :-(
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Holde styr på bast til opbinding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Holde styr på bast til opbinding

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider