Skrevet af: Mikkel K., 15. april 2015 kl. 20.01
Jeg vil gerne have skvalderkål i en del af haven. Haven er stor og der er asfaltvej og græsplæne rundt om dette stykke.
I forvejen er der frugttræer, hvidtjørn, hybenrose og hyld i det pågældende stykke.
Tanken var at der skulle være skvalderkål i bunden. Men vil den udkonkurrere hybenroserne? Og vil den tage for meget næring fra frugttræerne?
Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2015 kl. 20.17
Intet kan udkonkurrere hybenroserne! Frugttræerne har heller ikke noget problem. Gror der ikke skvalderkål, vil der gro noget andet.
Det eneste usædvanlige er, at du frivilligt vil etablere skvalderkål. Men du har gennemtænkt afgrænsningen, så held og lykke med projektet.
Skrevet af: Mark Hansen, 15. april 2015 kl. 21.05
Tænk dig rigtigt godt om inden du aktivt begynder at plante skvalderkål, det er ikke for sjov at internettet bugner af artikler og spørgsmål om hvordan man slipper af med denne svært invasive plante. Den er umulig at slippe af med når først den får fat og den spreder sig gennem græsplæne og fliser med både frø og lange udløbere. Hvis det er fordi du gerne vil have en god bunddækkeplante er der mange meget bedre alternativer.
Skrevet af: Lars Holt, 15. april 2015 kl. 21.26
Skvalderkål kan ikke passere en græsplæne, der klippes en gang om ugen.
Skrevet af: Mikkel K., 15. april 2015 kl. 21.41
Jeg takker for svar og advarsel.
Men det er en temmelig stor grund. Der er langt til køkkenhaven, og den er lille.
Jeg satser mest på træer og buske.
Og plænen er allerede fyldt med alt muligt.
Jeg har også høns der kan sættes ind. De plejer at kunne fjerne alt liv fra 30 cm over jorden til 10 cm under jorden.
Det kunne være rigtigt godt hvis nogen har konkret erfaring med skvalderkål sammen med hybenrose, eller skvalderkål sammen med frugttræer.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. april 2015 kl. 8.22
jeg har skvalderkål under nogle æbletræer og begge dele funger udmærket vi får hvert forår et dejligt vitamintilskud af de første skud fra skvalderkålensom vi bruger til salat
Skrevet af: Christina B.H., 16. april 2015 kl. 9.24
Skvalderkål kan godt passere en græsplæne der bliver slået!! De frør sig hvis de får lov at blomstre..
Jeg ville absolut vælge en anden plante..
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2015 kl. 5.43
Hvad med at plante sødskærm, kørvel eller en anden mindre aggressiv skærmplante? De trives nok ikke helt godt i skyggen, men hybenroserne er jo ikke så høje,,så de vil nok kunne etablere sig i kanten.
Jeg går hver dag forbi en hybenrosehæk, hvor der i bunden er brændenælder, skvalderkål og andet - og kønt ser det ikke ud... Heller ikke om sommeren. At der så vokser asketræer op midt i det hele, gør det ikke bedre...
Og ellers findes der jo mange andre skønne bunddækker...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. april 2015 kl. 7.42
Hvis vi nu ser på skvalderkålen UDEN at se på dens noget aggresive karakter, så er den vel i bund og grund en helt og aldeles udemærket bunddækker. Den er tæt, kommer op tidligt, kan spises, holder andet ukrudt væk og ikke mindst blomstrer den med de yndigste blomster som virkelig gør sig godt i vaser. Hvis jeg havde en stor have med et egnet areal, ville jeg såmænd også kunne overveje den som bunddække - så passer det sig selv og det eneste der skal sørges for er at den ikke får lov at kaste frø, men det vil kunne klares med en enkelt slåning. Så hvorfor ikke?
Skrevet af: Louise Sø, 17. april 2015 kl. 9.56
Jeg har en hybenhæk med masser af skvalderkål under - det fungerer perfekt. Hyben bliver gerne lidt barbenet, og det dækker skvalderkålen fint, så hækken virker tæt fra bund til top. Jeg har græs langs hækken, så hverken hyben eller skvalderkål breder sig.
Skrevet af: Mikkel K., 17. april 2015 kl. 18.38
Tak for forslag Freya. Jeg har allerede ramsløg, sibirisk vinterportulak, brændenælde og vild kørvel andre steder som bunddække.
Jeg har også planer om et lille stykke med havekørvel.
Men jeg kunne godt tænke mig skvalderkål. Om det er kønt afhænger nok af øjnene der ser.
Det er netop grokraften der tiltaler mig. Noget der kommer hvert går og aldrig skal passes, men alligevel kan spises. Og så endda allerede i april. Herligt.
Men Louise, det må da være lidt svært høste skvalderkålen mellem hybenroserne?
Det er ikke min plan at plante skvalderkål sammen med hybenroserne, men i samme stykke. Jeg ville blot høre om risikoen for at skvalderkålen med tiden nåede over til hybenroserne og evt. kvalte dem.
Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2015 kl. 7.51
Skvalderkålen når hurtigt over i hybenroserne, men de kvæler dem ikke.
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. april 2015 kl. 15.42
Jeg skulle lige til at sige, at den kombination kun kan fjernes med buskrydderen +glyphosat eller 2 års lystæt tildækning.
Så så jeg det var et aktivt valg ;-)
Er det for du vil spise skvalderkålen? Og har du i så fald smagt det? Jeg er ikke så imponeret over skvalderkålens gastronomiske egenskaper at jeg ville invitere den indenfor, men hver sin smag.
Hvis du vil spise skvalderkålen lyder det ret besværligt at høste den mellem hybenroserne.
Skvalderkålen vil i høj grad tage næring fra træerne, men hvis de er store kan de måske hente næring deres længere væk. Du kan i nogen grad kompensere med mere gødning.
Jeg ville grave en barriere ned for at styre rødderne af både skvalderkål og hyben. De kan kravle ganske langt under en plæne og tætklippede hybenskud i plænen er rigtig ubehagelige at træde på i bare tæer.
Skrevet af: Mikkel K., 22. april 2015 kl. 9.57
Skvalderkål smager ikke specielt godt. Det er mere vitaminer, mineraler osv. jeg går efter til forårsperioden.
Og når man har høns/egne æg, så skal der ikke mere end lidt grønt drys til før man har et sundt og velsmagende måltid.
Hybenroserne står ud mod vejen, og spreder sig ikke for alvor igennem midten af stykket hvor der er meget skygge.
Jeg tror, at jeg vil lave et stykke med fliser rundt om, og slå det med plæneklipperen en gang imellem. Der vil sikkert komme skud under, og måske også spredning med frø.
Men det tror jeg nu godt, at jeg og hønsene eller til nød lidt plastik kan få has på.
Tak for alle bidrag.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.