Forum

Ny plæneklipper til ca. 800 m² – hvilken

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2015 kl. 13.50

Hej
Jeg har det ikke godt med at se min snart 80 årige mand - omend sporty, stå og hive i plæneklipperens startsnor op til 20 gange. Nu er der dømt ny plæneklipper, selvom den gamle Wolf Senator 42 fra 1989 kan køre endnu.
Jeg har følgende krav til maskinen: Stabil, gerne med el-start, benzindrevet, selvkørende. Jeg er i tvivl om det skal være med eller uden bioklip. (Min mand er stolt af vores græsplæne, som altid er meget veltrimmet). Han klipper og jeg fordeler det opsamlede græs rundt omkring under buske og i bedene. (Det siger sig selv at vi slår så tit at der ikke er græsfrø i afklippet).
Jeg har foreslået en klipper med batteri, men det vil manden ikke ha' - tænk om man gik i stå lige før man var færdig. Havetraktor vil han ikke ha.
En aftager til den gamle maskine må også melde sig på banen - ellers afleverer vi bare der, hvor vi køber en ny - eller genbrugsstationen.

Hvad vil i foreslå? Prisniveau ikke afgørende, bare maskinen er ok.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. april 2015 kl. 18.52

Vi har en have på 1000 m2, men derfra skal fratrækkes hus, carport,,hønsehus og -gård samt køkkenhave.

Vi har en elektrisk plæneklipper fra Bosch. Den kan stort set klare hele haven på to batterier. Den er meget nem at starte, da man ikke skal bukke sig ned.

Desuden er den heller ikke så tung, som en med brændstof, dvs nemmere at få ud og ind af skure. Synes du skal få din mand overbevist om sådan en.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2015 kl. 21.20

Tak for svaret Freya.

vi har mindst 800 kvadratmeter græsplæne, så jeg vil ikke prøve at overtale ham til en elektrisk klipper. Det eneste der skal være elektrisk er starteren :-)
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2015 kl. 21.34

Nb - Den gamle maskine er allerede lovet væk - desværre - eller heldigt for den, som gerne vil trække i snoren 20 gange :-) Han sparer fitnesscentret.
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. april 2015 kl. 21.57

Altså jeg har en el-klipper. med 40 (10 + 30 + det løse) meter kabel! Det er jo, som det er- den er selvkørende, larmer ret meget, men har man styr på at få kablet bag om skulderene. Så går det endda.

Jeg har græsopsamler på (for det meste, når krudtet er der), den er så ret irriterende og svær at få øje på. Men det opdager man..! Når den virker som en forstoppet støvsuger.

Men jeg vil anbefale, at I får noget batteridrevent, det er nemmere og mere støjsvagt, og nemmere.

Selv har jeg aldrig klippet et kabel, men min mand har! (Og sønnikken). Min gamle far var meget striks med, at man skulle have kablet under ind højre arrm, over skulderen og nakken og foran venstre- men så bagud. Og at man går den rigtige vej rundt= holder kablet på venstre side evt foran. Men aldrig så man kører det over.

Min er en billig HaraldSkrald. Jeg orker ikke totaktere der larmer og sviner endnu mere. Det gør mukkebikken for mig. :-P (men den har trods alt - den der dims der gør at kemien virker bedre..Ligesom på en dieseløse... Nå navnet er væk pt. Katalysator!

Men ellers har jeg kigget på naboernes græsplæne i dag- og jeg er misundelig! jeg har kun to mælkebøtter- og ingen tusindfryd. Ingen.

Til gengæld blev der kørt gylle ud i dag, og det er det! :-)

Mvh
Tine

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2015 kl. 13.12

Så er den nye græsslåmaskine købt
www.ingvardmadsen.dk/PRODUKTER/husqvarna-produkter.htm
Den er selvkørende med hastighedsregulering, har elektrisk start, store hjul, højtsiddende nem tømbar opfangskasse. Jeg går også op i at designet er pænt og rundt uden batterikasse, der stikker frem osv. Der kan tilkøbes bioklip aggregat for ca. 500 kr.

I mellemtiden har jeg læst om bioklips fordele og ulemper - og det afskrækker mig at det nedfaldne græs kan ligge og rådne i fugtige perioder. Desuden skulle tilgangen af mos være større end når græsset opsamles. Jeg har brug for det afklippede græs til at lægge ud langs hækkene, som derved holdes fri for udkrudt.

Men........ der er rigtignok mange maskiner at vælge imellem!
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2015 kl. 13.17

Valget faldt på Husqvarna LC 348 VE.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. april 2015 kl. 20.42

Til lykke!

Jeg bruger ikke bioklip, derimod kan jeg finde på at gå en omgang mere, hvor skæret er sat et par hakker lavere. Så det grønne bliver skåret en gang mere.

Jeg har ikke mos i plænen! Jeg har haft omme bag drivhuset, men det kan gødes væk. Evt fælder man, så der kommer sol til.

Da jeg er ved at udsulte dele af "ukrudtsmarken" kører jeg med græsopsamleren. Og skidtet går til kompost.

MVH
Tine

Nyt svar til emnet »Ny plæneklipper til ca. 800 m² – hvilken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ny plæneklipper til ca. 800 m² – hvilken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider