Forum

Vil mine chilifrø være F1

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. april 2015 kl. 20.09

Hej
Så kom der lige endnu et spørgsmål :-) Ikke sådan at være ny.

Hvis jeg fylder mit drivhus med en masse chiliplanter vil der selvfølgelig være mulighed for at disse krydsbestøver.
Kan jeg stadig tage frø fra dem og være sikker på til næste år at en jalapenos er en jalapenos, og en Cayenne en cayenne?

Problemet kommer vel først hvis jeg tager frø fra dem der kommer til næste år? Altså at frøene der kommer i år er F1 frø?
Har jeg forstået det korrekt?

Vh
Jakob

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2015 kl. 20.23

Hej Jacob
Hvis en af dine sorter bliver bestøvet af en anden sort vil afkommet være F1. Det vil groft sagt sige at den har halvdelen af arvemassen fra hver af forældrene. Den vil altså ikke længere være f.eks. ren Cayenne.
F1 planter er ofte mere frodige end forældrene. Det kaldes krydsningsfrodighed eller heterosis. Det er dog ikke helt lige meget hvilke forældre man vælger hvis man er ude efter den effekt.

Det virker som om du er mest interesseret i at bevare de sorter du har. I så fald må du sørge for at de bliver selvbestøvet og kun bruge frøægte sorter. Det vil sige sorter hvor afkommet bliver ved med at ligne forældrene (i modsætning til F1 planter).

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. april 2015 kl. 20.29

Det jeg tænkte mest på var om jeg stadig kunne the frø fra de chili der kommer når nu de har kunne krydsbestøve?
Man vil vel kunne gøre det én gang og stadig være sikker på det er den chili man tog frøene fra. Problemet opstår vel først hvis jeg tager frø fra næste års planter?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2015 kl. 20.37

Du kan sagtens så dem, men planterne vil blive anderledes end forældrene. Hvis altså der er sket en krydsbestøvning.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. april 2015 kl. 20.48

Ja så det er lidt et lotteri :-)
Tusind tak for hjælpen i hvert fald

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2015 kl. 21.06

Til gengæld sker krydsbestøvning utroligt sjældent med chilier- jeg har dyrket hundredevis af planter og har oplevet det 2-3 gange på 20 år :) Og mine planter står tæt.

Hvis du vil være sikker på at få rene frø, kan du pakke en lille stofpose uden om en gren med blomster og ryste den dagligt, til du kan se, at der er dannet frugter. De frugter vil 100% sikkert være den samme sort - hvis det altså ikke er en F1-sort, hvor man ikke kender resultatet af næste generation.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Jensen, 19. april 2015 kl. 21.22

Så tør jeg nok godt tage frø alligevel :-)
Var bare bange for at jeg 110% sikkert ville få nogle meget mærkelige chilier hvis jeg tog frø

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2015 kl. 23.47

Vi har ca. 12 forskellige chili, og vi tager frø fra år til år.
Det er Lones afdeling, men jeg har indtryk af, at de ikke krydsbestøver (at Lone kan genkende planterne).

Nyt svar til emnet »Vil mine chilifrø være F1«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vil mine chilifrø være F1

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider