Forum

Grundstammer MM111 (æble)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. april 2015 kl. 15.34

Til efteråret skal jeg ha' plantet nogle æbletræer, i en større sommerhus-have.

Jeg gør mig tanker om hvilken grundstammer jeg skal gå efter.

Vildstammen er en mulighed, omend jeg er lidt betænkelig ved om de bliver _for_ store.
MM106 er måske for småt (til parcel-hus-haver?) ... og så læser jeg der findes en MM111.

- Hvor stort bliver MM111 (højde/bredde)

- Hvor dælen køber jeg æbletræer podet på MM111?

vh Jan

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. april 2015 kl. 16.02

Hvordan er jorden, hvor du agter at plante...?
Hvis det er sand, - så kræver det næsten en vildstamme.

Der er mange dygtige planteskoleejere, prøv at se på, hvem der ofte kommer med gode svar ang. frugttræer her på siden, så finder du let en producent.

MVH JR.F.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. april 2015 kl. 18.56

Søg efter Boi fra www.de-gamle-sorter.dk eller Villy Mougaard fra www.blomstergaardenvedviborg.dk

De kan hjælpe med det meste vedr. råd og vejledning, og kan også skaffe mange af de sorter, subsidieret ønsker dig på træerne.

Og så bliver jeg såååå glad, når jeg hører, at folk vil,plante frugttræer og ikke stedsegrønt i deres sommerhushave :0)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 20. april 2015 kl. 19.38

Træerne skal plantes i alm muldjord.

Boi og Villy må meget gerne fortælle mere om MM111 her i tråden :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. april 2015 kl. 8.28

Vækstmæssigt er der ikke den store forskel på vildstamme og MM111. MM111 angives normalt til at være "90 %" af vildstamme. Det vil i praksis sige, at der er så lille en forskel, at det er uden betydning.

Jeg har valgt udelukkende at bruge frøstamme af Bittenfelder fordi den har vist sig at være meget holdbar på vores sandjord og samtidig giver sunde træer, der er nemme at holde nede i en acceptabel størrelse, så de også kan bruges i haver.

MM106 har jeg meget dårlig erfaring med på sandjord og bør helt undgås på sommerhusgrunde med sandjord.

Nyt svar til emnet »Grundstammer MM111 (æble)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grundstammer MM111 (æble)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider