Skrevet af: Jakob Jensen, 28. april 2015 kl. 6.33
Hej alle
Jeg har en masse grene jeg skal af med og står mellem at købe en god brugt kompostkværn eller leje en.
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre om det KUN er grene der kan komme i?
Tænker om alt mindre haveaffald som ukrudt osv kan komme i og derved gøre det lettere at kompostere i kompostbunke?
Vh
Jakob
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. april 2015 kl. 8.31
nej du kan ikke komme ukrudt i
Skrevet af: Jakob Jensen, 28. april 2015 kl. 8.31
Tak for svaret :)
Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2015 kl. 8.49
Hej Jacob Jensen
Jeg kan godt forstå spørgsmålet, for annoncerne kalder jo den pågældende maskine for en kompostkværn. Dette navn er misvisende, efter min mening. Jeg kalder den som regel en grenhakker eller en grenkværn.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Jakob Jensen, 28. april 2015 kl. 8.51
Havde det lidt på fornemmelsen :)
Vi har det problem at vores bil ikke lige er af en størrelse til at køre meget på genbrugspladsen.
Dog er det meget begrænset hvad vi har af reelle grene.
Derfor tænkte jeg at komposteringen gik hurtigere hvis man lige kværnede det en gang.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 8.54
Jakob, har du et par kvadratmeter til en kvasbunke?
Skrevet af: Jakob Jensen, 28. april 2015 kl. 8.55
Jeg har en todelt kompostbunke
Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2015 kl. 9.17
Kvas er ikke kompost :-)
Kvasbunken giver mere liv i haven - af mange årsager.
Nu ved jeg ikke, hvor mange grene "en masse grene er", men jeg gør selv det, når jeg har beskåret eller fældet, at jeg tager stammer fra til brænde, hvis det er egnet. De resterende grene fjerner jeg alle sidegrene på og skærer dernæst grenen op i mindre stykker på ca. en meter. Alle sidegrnene får også et klip eller to, hvis sideskudene stritter i alle retninger og derfor ikke kan lægges i en tæt bunke.
Så køres det på kvasbunken, som derved vedligeholdes over tid.
Faktisk ganske hyggeligt arbejde, ingen støj, da jeg bruger et ørnenæb, behagelig motion og en lille smule natur er tilført haven.
Den "grimme" kvasbunke kan fint gemmes bag et busket eller forskønnes med nogle Clematis eller tilsvarende.
Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2015 kl. 10.15
Hej Jacob Jensen
Mere til inspiration kommer her !
Du kan slippe helt for at tænke på trailer, flishugger, kompostkværn og bøvl - pindsvin, gærdesmutter, spurve, salamandre og insekter vil elske dig ;-)
Læs Mia Stockholm's fine artikel om Kvashegn - skriv "Et kvashegn"
i søgefeltet øverst på Havenyt's side.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tine Horsum, 28. april 2015 kl. 13.20
Der der billige "kompostværne" rækker ikke en meter. De kan tage en lille pind ad gangen- og brombær hakker de ud i lange tornede stykker.
Jeg har en eldreven, den er til bortgivning for 100 kr! Fame en lille pind af gangen. Jeg klipper brombær i stykker på 1/2meter eller mindre pr håndkraft det er mere effektivt. 1 pind på under 2cm i diameter- det tager alt for lang tid- og bruger meget energi.
Skrevet af: Jakob Jensen, 28. april 2015 kl. 13.23
Tror også konklusjonen blev at jeg lejer en ordentlig en til at komme af med de grene jeg har.
Det vil for mit vedkommende ikke kunne betale sig at investere i
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2015 kl. 14.24
Jeg har en rimelig kraftig maskine der kan tage grene på op til 3 cm i diameter.
Cons:
Tager lang tid. Man skal som Tine sige give den en pind ad gangen og den må ikke være for kroget.
Stopper til hvis der er meget løv på grenene.
Pros:
Kan hjælpe en af med små mængder grene uden man skal organisere en trailer.
Giver noget træ/barkflis som kan bruges i haven. (Hvad sker der lige for priserne på bark i havecenteret?).
Jeg forærer ikke min væk, men jeg køber nok heller ikke en ny når der går til.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.