Forum

Status for sommeren 2004

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 8. september 2004 kl. 15.18

Nu er vi så langt henne på året, at jeg synes, at man kan gøre en slags status.

Det blæsende, tørre forår og den lange, våde og kolde periode fra midten af juni til slutningen af juli har sat sit præg.

Mine (frilands) agurker kom der ingenting ud af, de groede nærmest baglæns og er for længst døde. Tomaterne gik det lidt bedre, men nu har skimmel taget livet af dem. Bønnerne kom sent, men udbyttet blev næsten normalt. Det gik godt med ærterne, faktisk bedre end sædvanligt, og for salat har det været et rigtig godt år. Squash kom sent i gang og har sat en masse kæmpestore blade, men nu kommer frugterne i mængder. Krydderurterne har også haft det godt, mens peberplanterne er sent på den – der er mange frugter, men kun få røde endnu (de er også på friland, jeg har ikke drivhus).

Hvad blomster angår, så har roserne som sædvanlig stråleplet, men ikke helt så slemt som sidste år. Lathyrus har jeg haft uendelig mange af, og dem lige ved siden af hoveddøren er nu over 2 m høje og blomstrer stadig flot. Sommerflox måtte jeg så 3 gange, men så kom de endelig, og blomstrer nu smukt. Torskemund vil åbenbart ikke blomstre i år, kun gro. Asters har jeg mange af, frøplanterne blomstrer nu, staudeasters kommer først senere, og der ser ud til at blive et væld af blomster, indtil frosten tager dem.

I min lille have har jeg kun to frugttræer, æble og pære. Pæretræet fejler efterhånden alt muligt, så selv om der for første gang i 4 år er lidt pærer på i år, må det lade livet til fordel for et blommetræ. Æbler får jeg i store mængder, til glæde for mig selv, naboerne og solsorten.

Så var det en god sommer? Tja, ikke helt efter forventning, men alligevel ikke så tosset. Og så bliver det jo sommer igen til næste år – håber jeg da.

Venlig hilsen til jer alle

Merete

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 8. september 2004 kl. 16.42

Kære Merete
Det er sjovt men mine observationer er stort set de samme: ærter, lathyrus, salat og spinat- fint godt udbytte. Bønner og sqaush sene men gode. Rødbeder og gulerødder stort udbytte- men øv gulerødder har orm for første gang i 3 år. Min palmekål- flotte -med lidt kålorme- men de skal jo også være har. Jeg fik en sen men rigtig god høst af jordbær- jeg har Korona og lidt Polka- faktisk indtil 1/8- Mine engelske roser så fine ud under den første blomstring skt-hans til midt juli- nu ser de triste og sultne ud- selvom de har fået alt det gødning de skulle ha- jeg tænker at den meget regn har udvasket gødningen- ellers ser stauderne fine ud – lidt højere og grønnere end normalt. Mine løg og hvidløg var enormt store og tidlige – men jeg havde lidt svært ved at få den tørret ordentligt- da det jo regnede meget! Bedst : mit lille fignetræ på sydside af huset har givet 8 fine figner indtil nu og der er vel en 10–15 stk på vej- så jeg håber på mere dejligt september vejr!- gerne med enlille byge om natten-når jeg har plantet nye stauder ud ;-)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 12. september 2004 kl. 9.58

Her hos mig har bønnerne ikke givet ret meget. Heller ikke hos naboen. Romainesalaten har givet fint, mens snegle har ædt mere end godt af icebergeb – de rådnede simpelthen pgs. sneglegnav. Men snegle (mine ihvertfald) gider åbenbart ikke æde romainesalat, de rører dem stort set ikke. Og heller ikke rucola. Rødbeder er flotte, selv frilandsagurkerne har båret ret godt selv om de havde alle odds imod sig: skyggefuld placering, sået alt for sent, dårlig sommer!

Men selv om det alt i alt har været tilfredsstillende, er der ingen tvivl om at udbyttet var en del større sidste år. Og så har der i år været mange flere skadedyr og sygdomme end sidste år (snegle, larver, bladlus, mider, skimmel).

Nyt svar til emnet »Status for sommeren 2004«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Status for sommeren 2004

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider