Skrevet af: Pia Petersen, 4. maj 2015 kl. 21.15
Hej
Jeg flyttede i hus i sommers og ser nu for første gang hvad der alt vokser op af jorden. Det er skønt og spændende. Men i forhaven vokser der noget, som jeg ikke aner om jeg skal bekæmpe eller være taknemlig for. Nogen som kan være behjælpelige?
Vh Pia
Skrevet af: Pia Petersen, 4. maj 2015 kl. 21.20
Se også dette billede
Skrevet af: Tilde P., 4. maj 2015 kl. 21.32
Ager padderok. Skal bekæmpes med alle til rådighed stående midler.
Skrevet af: Tilde P., 4. maj 2015 kl. 21.41
Det skulle måske uddybes lidt. Det er ikke de skud, du viser , der er farlige. Det er sporeskud som hurtigt forsvinder.
Senere kommer der grønne skud, hvis formål er at samle næring til det vidt udbredte og dybgående rodnet. Nogle sammenligner dem med juletræer.
De skal af med knoppen lige så snart de stikker næsen over jorden. Det er den eneste mulighed for bekæmpelse.
Skrevet af: Pia Petersen, 4. maj 2015 kl. 21.46
Fedt. Jeg vil kaste mig over opgaven. Jeg tror at vi sidste år kaldte juletræerne for rævehaler. Og de var overalt. Jeg vil holde øje med de grønne skud og stå klar med rivejernet:)
Tak for hurtigt svar:)
Skrevet af: James F., 5. maj 2015 kl. 8.07
Hej Pia.
Nu kan planter jo kaldes forskellige ting, alt efter person og sted, - men jeg ved, at mange kalder gederams for "rævehaler"... ! Og de minder slet ikke om ager padderok. Måske har du bare begge arter ved dit sommerhus? Det er ikke usandsynligt.
Bare lige et Pip til overvejelse :)
mvh
Skrevet af: Pia Petersen, 5. maj 2015 kl. 10.26
Tak JR F
Det er helt sikkert padderokke. Jeg har lige ggoglet gederams og det mindes jeg ikke at have set. Jeg må finde arbejdshandskerne frem og igang når de første grønne skud kommer.
Tak for svar :)
Skrevet af: Niels V., 5. maj 2015 kl. 13.57
Tilde P: "Det er ikke de skud, du viser , der er farlige. Det er sporeskud som hurtigt forsvinder."
Men hvis det er sporeskud, speder de vel sporer (ligesom svampe), der bliver til nye planter?
Du kan i øvrigt bruge det grønne til at lave Padderokke-te på.
Skrevet af: Tilde P., 5. maj 2015 kl. 14.16
@ Niels V.
Det er rigtigt at de også formerer sig med sporer. Det er så en vindspredning som kan foregå over store afstande. F.eks. bregner formerer sig også på den måde.
For øvrigt fandt jeg et sted, hvor det omtales, at udtræk af padderok kan bruges til bekæmpelse af Rodbrand. Det kunne måske være aktuelt for de asparges der omtales i en anden tråd her på siden i dag.
Det alternative
Det hævdes at kamille- og padderokkete skulle have en gavnlig effekt på rodbrand. Se evt. alternative bekæmpelsesmidler
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.