Forum

Plante brændt i krukke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Didde Holst, 13. maj 2015 kl. 22.09

Hej. Jeg vil høre om i kan hjælpe med at opklare et mysterium. Ude på vores terrasse har vi nogle krukker stående som ikke er ordet fra sidste år. Forleden opdager jeg så at den ene krukke er fuldstændig brændt nede i jorden. Jorden er bare aske og planten (en kamelia) er brændt over helt nede ved bunden.
Hvordan kan dette dog ske ?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. maj 2015 kl. 22.20

Kan det tænkes at det er et lynnedslag/kuglelyn der har sat ild i en tør jord? Henry G.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Didde Holst, 13. maj 2015 kl. 22.39

Jo det kan det måske godt. Tror du dog ikke at selve krukken så ville være flækket eller noget :) Vildt hvis det kan være det :0 Men vi er fuldstændig forundrede over hvordan det kan ske at den bare sådan er brændt. Smil

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. maj 2015 kl. 22.39

Det ser lidt underligt ud. Vil et lyn ikke skade andre ting Henry?
Jeg tænker lidt på om ikke solen kan have skinnet gennem noget der kan haft virkning som brændeglas.

Og så lidt jeg ikke tror kan sammenlignes med din Kamelia, og det er næppe det samme der er årsag, men jeg så noget lignende i en stor plantekasse, det var dog ikke jord, men spagnum der var i. Vi var på kursus og en kvik ryger skoddede sin cigaret i kassen. Næste dag vi mødte ulmede det stadig, men planterne var brændt.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. maj 2015 kl. 22.42

Mon ikke du har haft en gæst der lige er kommet af med et cigaretskov i krukken.
Det er set før, at der er gået glødebrand i tør sphagnumjord efter et henkastet skod.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2015 kl. 23.22

Jeg tror ikke på lynnedslaget. Så ville resten af planen være mere skadet.

Cigaretskodet lyder helt klart som det mest sandsynlige. Det kan ikke være længe siden, så friske som bladene ser ud.

Vær glad for ilden ikke kom videre...

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Didde Holst, 14. maj 2015 kl. 8.16

Vi har selv tænkt på cigaret, men den eneste ryger som har været her er min svigermor. Hende har vi spurgt om hun har skoddet i krukken og det siger hun nej til :0 Vi opdagede det mens den stadig brændte. Eller ulmede måske. Om aftenen da vi skulle sove lugtede der brændt og vi troede det var nogle som brændte haveaffald. Det lugtede dig stadig om morgen og nogle timer efter opdagede jeg det på billedet. Krukken var brand varm så der var stadig gang i den. Håber det bare har været en cigaret. Synes det er væmmeligt hvis der bare kan gå ild i sådan noget helt af sig selv :( Tak for jeres svar :)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2015 kl. 9.02

Selvantænding i tør kompost jord har man hørt om før....

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. maj 2015 kl. 11.05

Jeg synes selvantænding er usandsynligt i så lille et volumen. Det kræver vel større dynge, som kan tage varme i kraft den mikrobielle aktivitet og den isolerende effekt af de yderste lag.

Jeg tænker stadig cigaret. En smugrygende teenager? En tyv på rekognosering?

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2015 kl. 11.25

Ja en rygende vindueskikker eller. måske en ildflue på afveje.........

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 14. maj 2015 kl. 23.39

Tja, det kan jo tænkes at svigermor ikke turde indrømme det ;-) Har prøvet det med min egen...

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2015 kl. 8.53

Ja, jeg tipper også på en skyldig svigermor, som ikke har været klar over at der var knastørt i krukken - hm.... Men hvordan kan der så være grønne blade på planten?
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. maj 2015 kl. 10.03

Normalt planter man Kamelia i spaghnum, og når det er knas tørt brænder det som krudt, og det kan ulme længe.

Nyt svar til emnet »Plante brændt i krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plante brændt i krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider