Forum

Laurbærkirsebær – højde i praksis?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. maj 2015 kl. 9.12

Til efteråret skal jeg plante en Laurbærkirsebær-hæk (uklippet) og jeg vil vælge imellem 'Novita' og 'Rotundifolia'.

Jeg er totalforvirret over hvor høje disse to sorter kan blive. En søgning på Google fortæller mig alt mellem 2 og 4 meter - og i nedenstående artikel står der 5 meter!?

Er der nogen af Jer, der har en af disse sorter, som kan fortælle om højde i praksis?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. maj 2015 kl. 9.15

.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. maj 2015 kl. 10.19

Hej Jan
Du kan godt regne med de 5 meter på rotundifolia, hvis de står i god jord og har rimelig læ. Ønsker du en noget lavere findes den danske sort Prunus laur. Otto Leuken som bliver godt en meter.
Det er vigtigt at du ikke bor ekstremt frostudsat, for her er der i de sidste hårde vintre gået voldsomt ud over laurbærkirsebær.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. maj 2015 kl. 10.26

Hej Boi.
Takker.
Har du kendskab til højden på Novita?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 20. maj 2015 kl. 11.38

Jeg har rotundifolia som hæk. Jeg bor i et villakvarter, så de står nok lidt beskyttet for hård vind og de trives fortrinligt her. Jeg var faktisk overrasket over hvor godt de klarede de hårde vintre vi havde for nogle år siden, i forhold til at man har hørt de skulle være frostfølsomme. Mine tog ikke skade overhovedet, jeg var kun ude ca. 2 gange den ene vinter og banke sne af dem, fordi jeg kunne se der lå kæmpe snedriver på dem, som tyngede dem. Jeg klipper dem hvert år og er først lige begyndt at klippe dem i højden. Mine er ca. 2½ meter nu vil jeg skyde på og jeg vil holde dem i den højde. De er plantet for små 10 år siden, som helt små hækplanter. Jeg har taget et billede af dem, du kan se herunder. De står ligenu med nogle hvide blomster som tiltrækker mange insekter.

Nyt svar til emnet »Laurbærkirsebær – højde i praksis?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Laurbærkirsebær – højde i praksis?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider