Forum

Knækket stamme på æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Hansen, 24. maj 2015 kl. 15.33

Hej allesammen.

Skal jeg fjerne, eller kan jeg beholde mit fine æbletræ?

Vi har netop købt vores nye hus, og har igår beskåret vores æbletræ. Selve æbletræet er ca 10 år gammelt og har en stamme tykkelse på ca 15 cm.

Men da jeg igår prøvede og hive lidt i træt da det er ret skævt, opdagede jeg at det står meget ustabilt, så meget at jeg kunne trække det ca 10 cm med kun 2 fingre, hvorefter det efterfølgende kom med en meget ubehagelig knæklyd. Jeg fjerner efterfølgende det øverste jordlag omkring foden af stammen, for at konstatere at stammen er "knækket" ca halvvejs over. Det et et meget lige snit, og ligner næsten det eri savet/skåret.

Jeg er selvfølgelig nu i tvivl om jeg kan lade det stå, eller om det skal fjernes.

Det skal lige siges at jeg også har undret mig over at det kun har haft en blomst, størrelsen på ca 3 meter taget i betragtning. Hvilket måske kunne tyde på at det er en gammel skade og træet ikke har kunnet få nok næring?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. maj 2015 kl. 18.48

Hej Jeppe Hansen

Op med kalorius - den er tydeligvis for skadet ud fra din beskrivelse.

Start forfra med nye æbletræer.
Noget du kan være opmærksom på, når du køber et nyt træ er bestøvningskravene - ikke alle æblesorter kan klare sig som "solister". Nogen sorter har brug for en anden sort for at bestøvningen bliver vellykket - dvs der kommer frugt ud af det.

Lidt mere læsning om æblesorter i Havenyt's arkiv vil måske kunne hjælpe dig til gode valg - eller du kan eventuelt låne dig frem på biblioteket til Maren Korsgaard's lille let tilgængelige bog "Æbler - sorter der smager" fra 2013.

Held og lykke med at installere et eller flere nye frugttræer i haven !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. maj 2015 kl. 19.02

Lone har sikkert ret i sine råd, - men jeg vil dog altid lade tvivlen komme træet til gavn. :)
Jeg er imponeret over, hvilke skader et frugttræ kan "vokse fra".
Hvis træet stod i min have, så ville jeg banke 2 kraftige pæle ø 5-10cm. 40-50cm. i jorden, og det samme over jorden. Jeg ville lægge et bredt bånd omk. - f.eks. en gl. sikkerhedssele, og så vil jeg bede en lille bøn! ;)
Dernæst ville jeg plante endnu et træ 5m. derfra, - som en gardering.

mvh Rasmus modsat (frugttræ elskeren;)

NB: Næste gang du skal beskære, så vent til efter Sct. Hans og inden 1. okt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Hansen, 25. maj 2015 kl. 0.42

Hej igen. Og mange tak for jeres svar.

Det er desværre præcis det samme jeg har hørt fra venner og bekendte, den ene halvdel siger det skal fjernes da der selv hvis træet overlever sæsonen, og vokser sig større vil have stor chance for at vælte i en fremtidig storm, samt at det nok aldrig kommer til at bære frugt igen.

Også er der optimisterne som mig selv. Men kan ikke rigtig finde et svar på om træet har mulighed for at heale såret og vokse sammen igen, og i så fald, vil dette give træet sin oprindelige modstandsdygtighed og stabilitet igen?

Hvis ikke, er der så nogen med erfaringer for at købe et æbletræ i tilsvarende alder og størrelse? Evt steder hvor man kan købe disse?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2015 kl. 7.29

Hej Jeppe Hansen

Du kan vælge at få (=købe dig til) professionel rådgivning - prøv for eksempel at google "Trædoktoren"

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Knækket stamme på æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Knækket stamme på æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider