Forum

Koldt forår 2015 – misvækst?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2015 kl. 14.11

Hej
Jeg har lovet mig selv at det er sidste gang jeg vil så blomster i min vindueskarm. Nu har jeg i flere måneder flyttet rundt med dem, reguleret lys osv. Men der er flere spirede planter, som står i stampe (Petunia) - andre er blevet ranglede og uskønne. Det er først i de sidste par dage jeg kan se "fremskridt".
Har I oplevet det samme? Er dette forår virkelig for koldt?
En overgang troede jeg også at mine lavendler, klippet for 8 uger siden var klare til at takke af, men nu kan jeg se at de kommer.
Ingeborg

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. maj 2015 kl. 16.21

Her står jeg også hvert år og siger "ikke til næste år"! Når det så bliver februar igen, så har jeg glemt alt om mit "løfte" ;) Så er det spændende igen og jeg kan slet ikke lade være.

Ja, det har været/er et koldt forår. Tomaterne i drivhuset ser nu ud til endelig at have besluttet sig for at leve. Desværre fryser de stakkels frilands tomater om fødderne. De er blålige, kan de beskyttes på en nem/billig måde...?
Mine lavendler har det dog godt, men grøntsagerne i køkkenhaven sker der ikke meget med, selvom jeg for første gang dyrker under biodug.
Det ser ud til, at der bliver mange blommer i år, så DE har da ikke lidt under kulden.
Figentræet blev svedet af frosten i starten af maj, heldigvis klarede grenene tættest på huset frisag.
Valnødden er endelig sprunget ud. Jeg var ved at være bekymret for om den levede. Der er ingen blomster i den, så må jeg håbe, at de kommer til næste forår.
Og ja, urtepotterne har fyldt læænge i år i vinduskarmene.

Frit efter Boi: Der er masser af arbejde i det, - men vi kan jo ikke lade være..."!
Vi må håbe på en lang lun sensommer. :o) - Så går det nok alligevel.

mvh JR.F.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. maj 2015 kl. 20.25

Jeg har været nødsaget til at så igen, da mange af de ting jeg såede første gang aldrig kom op. SUK.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2015 kl. 20.43

Gennemsnittet af de sidste 14 maj-måneder - fra 2001-2014 er 11,5 grader. Derfor føles gennemsnittet 10,3 grader som de første 3 uger af maj har været, lidt koldere end det de fleste mennesker opfatter som normalt maj-vejr.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2015 kl. 9.06

Nej - du kan ikke gøre noget for frilandstomaterne, JR - det er jo jorden, der er for kold, fordi de er plantet alt for tidligt ud...

Selv med et lunere forår er jorden ikke varm nok før i juni.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2015 kl. 12.01

Jeg såede petuniafrø sidste år, og jeg syntes, de var svære at få vækst i, selv om de spirede.
Så det er ikke nogle frø, jeg vil bruge tid på fremover.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. maj 2015 kl. 12.06

TAK for svar Anja, - selvom det ikke vakte jubel... ;)
Heldigvis, har jeg ladet ½ stå i drivhuset, som reserve. Måske ender de som drivhus tomater... Nej det er sjovere at være optimist! :)

Go´dag
mvh JR.F.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. maj 2015 kl. 9.54

Hej Ingeborg Hansen

Maj-kulde gør laderne fulde, siger et gammel udtryk.

Nu ved jeg godt, at du vistnok ikke har køkkenhave. Men jeg har altså ikke før høstet så mange rabarber som i år. Og de smager tilmed himmelsk i år!

Den nysåede persille og dild står også flot og giver forventning om et godt udbytte.

Men det er da rigtigt, at mange andre ting står og trykker sig og ikke rigtig vil gro.

Jeg har heldigvis sprunget alt bøvlet med sommerblomster i vindueskarmene over i år. For det ER da et bøvl! Min have kunne godt bruge lidt ekstra planter her og dér, men heldigvis spirer der tallerkensmækkere og katost frem i haven, helt af sig selv. Tallerkensmækkerne står stadig og trykker sig, men mine katost-planter er store og flotte og frodige, sådan at de fint kan fylde hullerne ud mellem mine buske.

Nå ja, jeg har sået tagetes i vindueskarmen. De kom hurtigt op, og de klarer sig fint i haven.

Men jeg har haft en del arbejde med tomatplanter. Nu er jeg så heldig, at jeg har en overdækket og lukket altan. Når jeg sår tomater i februar måned, er det nemt at flytte rundt på en ganske lille bakke med nogle få plasticpotter med tomatplanter – ud på altanen om dagen, når der er sol, og ind om aftenen.

Men nu er de store og bøvlede at flytte rundt med. Jeg har endda købt tomat- og agurkefrø på Tenerife. Agurkeplanten kræver fortsat at blive flyttet indendørs, når det er gråvejr og om natten. Sikke et bøvl!

Som modvægt til Tenerife-planterne har jeg købt tomatfrø af sorten Paul Robeson. Frøene stammer oprindelig fra Sibirien eller i hvert fald fra Rusland! Det er altså frilandstomater, men de står stadig på min altan og er bøvlede at flytte rundt på.

Årsagen til, at jeg købte disse Paul Robeson-frø var nu også, at jeg kunne lide historien om dem. At dømme efter den smule, jeg kender til det russiske folkevid, så er det oplagt at navngive en rød tomat med sorte striber efter en sort kommunist, for sangeren Paul Robeson, som vi kender for den dybe basstemme og ”Go down, Moses”, var overbevist kommunist og var af den grund ikke lige de amerikanske myndigheders yndling. Jeg syntes, at det var en god historie.

Nå, det var et sidespring. Det, jeg ville sige med mit indledende citat, var, at visse planter ser ud til at trives i denne maj-kulde!

Med venlig hilsen

Doris Møller

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. maj 2015 kl. 10.22

Jo jeg synes også det ser lidt skralt ud, og i aftes, da jeg kom træt og udmattet hjem :-) kiggede jeg på termometeret der hænger ved køkkenvinduet.. 3°, jamen der er varmere inde i køleskabet!

Pelargonierne i krukker trives. Kartoflerne,- jeg har lært det ikke er et højbed de står i, men en plantekasse-, er spiseklare, og skønt jeg har haft problemer med stankelbenlarver, er der mange og i fornuftig størrelse. Men jordtemperaturen er jo højere der, end hvis det havde været i alm. bed.
Salat og dild er sået for 2. gang, om det er førnævnte larver /læderjakker der har ædt de første ved jeg ikke, men de nye står i stampe, og er noget småt gnillerværk.

Lad os få den fuldmåne, så vi kan komme videre med vores planter.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2015 kl. 18.53

Anne Demant
Af dit indlæg kan jeg læse at du lægger betydning i månefaserne i forbindelse med havebrug.
Jeg har aldrig forstået min søster, som gjorde såning totalt afhængig af månefasen. Er der andre, som retter sig efter månefasen når de skal så?
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. maj 2015 kl. 11.58

Ingeborg, jeg sidder ikke med såkalenderen og efterlever den :-)
men skeler bare til den. Jeg har dog købt den hvert år i meget lang tid, der står gode ting i, som jeg kan blive klogere af :)
Men jeg tror på dagene, (roddage, sådage, bladdage osv.) Små forsøg, såvidt jeg husker med kartofler og rug, gav bedre høst, end det der "bare" var sået. (står helt sikkert hvis du googler såkalenderen, og også ivrige brugeres erfaringer)

Min have er ganske lille, men tilpas til mig. Hovedsaglig blomster, mest stauder, småtræer og løgplanter. Men også plantekasse med løg, gulerødder, kartofler. Så i virkeligheden gør det ikke så meget, at salaten er sået 2 gange nu, uden at være blevet til noget videre.

Men alligevel. og det jeg skriver er vist aldrig dokumenteret.
Omkring fuldmåne er der ofte vejrskift, og jeg kunne aldrig finde på at så og lægge noget når månen er aftagende. (Hvis jeg skulle begynde på slankekur ville det være et godt tidspunkt.)
Tiltagende derimod, giver frodighed.

Det er nok en blanding af hvad jeg har hørt fra alle de ældre jeg har passet, lidt såkalender og egen erfaring, fra dengang haven var stor, og vi var selvforsynende med alt grønt :-)

Nyt svar til emnet »Koldt forår 2015 – misvækst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Koldt forår 2015 – misvækst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider