Skrevet af: Bente Fabricius, 31. maj 2015 kl. 14.15
Sidste år i September fik jeg tilsendt 2 kejsertræer på 12 cm, med fine store blade. jeg plantede dem i læ og fuld sol, frostsikrede med grangrene.
Men nu er problemet, at de ikke skyder opad / vokser, men kommer med mange sideskud. Så kommer de jo til at ligne en busk, og ikke et træ! Jeg satte den ene i opvarmet drivhus først i April, den skyder selvfølgelig gevaldig - med sideskud, stammen er blevet lidt tykkere nederst. For begge gælder det, at der er sideskud øverst, den ene ca. 4 mm nede af stammen, den anden der står ude ca. 4 cm. Jeg ved ikke, om de er blevet klippet af i toppen, eller toppen er blevet svedet af frosten. Kan jeg klippe stammen af lige over øverste sideskud, pille de andre sideskud af, så de kommer til at ligne et træ? Hvad gør jeg - kender ikke til de små træers vækst!
Skrevet af: Henry G., 31. maj 2015 kl. 16.05
Hej Bente du skal være glad for at de vokser så fint, men lad alle sideskud blive på planterne de næste 2 - 4 år måske mere, så vil du få en stamme der kan tåle de fleste orkaner, klip ikke den visne top for kort, men brug den som støtte til at binde topskuddet ind til. Tilbage til sidegrenene når der er gået et - to år kan man fint skære den nederste gren væk helt inde ved stammen et år senere igen den nederste gren, når du kan se eller måle at der er tykkelsestilvækst fra bunden og opad kan du måske klippe to grene. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 31. maj 2015 kl. 22.45
Ja, jeg ville også bare være glad for at de vokser så fint nu. Kommer der en normal vinter kan de nemt fryse tilbage. Sideskud giver stammetykkelse og det er netop vigtigt for at få den så hårdfør som muligt til en vinter. Hvis de ellers ikke bliver forstyrret af en frostskade, skal de sikkert nok finde ud af at lave et skud der bliver hovedstamme. Klipper man i det skal man passe på at stammen er hul indeni og det kan fremme råd og frostsprængninger.
Skrevet af: Bente Fabricius, 1. juni 2015 kl. 9.03
Mange tak for svar fra jer, så kan jeg glæde mig i stedet for,
at bekymre mig. Juuu huuu
Skrevet af: Bente Fabricius, 2. juni 2015 kl. 18.35
De er ikke visne i toppen, men brunlig / ser tør ud ca. 1 mm, ellers er stammen grønlig. Jeg troede, de bare groede opad - ligesom alle andre træer og med grøn top. Jeg fik at vide af sælger, det er et hurtigvoksende træ, ca. 2 -2,5 m om året ( selvfølgelig afhængig af vind og vejr, samt placering ) så jeg kunne ikke forstå, de ikke blev bare lidt højere - heller ikke det træ, der står i drivhus, den havde jeg en anden forventning til. Jeg har sat en plastic ting / beholder af næsten klar tyk plastic over den, jeg har ude, for at kuldebeskytte den. Næsten alt ude mistrives ude med det vejr vi har, så tror da pokker, så nu må jeg se - jeg har måske misforstået det med vækst!?
Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2015 kl. 19.48
Nok er et kejsertræ i den hurtige ende af skalaen når det gælder vækst , et træ der er 20-25 år vil måske blive 1- 1.5 meter højere hver år , så dit lille træ vil hvis det går godt vil nå 0,5m i år .
Jeg har selv et lille kejsertræ på ca 20 cm som jeg såede i efteråret inde i et sydvindue , nu et det plantet på friland , og væksten er gået totalt i stå , det skal nok tilpasse sig .
Jeg var inde i botanisk have i søndags og ved indgangen står der et 15-20m meter højt kejsertræ som var i blomst , et flot syn , det er ellers sjældent at kejsertræet blomster , det kræver et frostfrit forår.
Skrevet af: Bente Fabricius, 4. juni 2015 kl. 12.29
Tak for svar Svend Høst, kan se din er samme årgang som mine 2. Hvordan sår man sådan et træ, skal frøene have en kuldeperiode? Fik at vide, de skulle en tur i dybfryseren, derefter en tur i vand - så kan jeg ikke lige huske, om det er dem der flyder til bunds eller ovenpå, der er spiredygtige?
Skrevet af: Svend Høst, 5. juni 2015 kl. 9.53
Kort og godt , frøene skal have lys for at spire . så de skal bare lægges på fugtig jord , ikke dækkes med jord . de skal stå lyst og lunt (stuetemperatur) ikke direkte sol , læg noget plastic over så der er en høj luftfugtighed , så skulle 60-80% spire , men det var ikke det jeg oplevede , kun et frø ud af 40 spirede og det var i 3 forskellige potter..............
Skrevet af: Susanne Jørgensen, 12. september 2016 kl. 15.31
Men i Botanisk have..så er det vel bag glas det træ stod ..? gad vide om man ikke skulle prøve at have det i udestuen så længe som muligt.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. september 2016 kl. 16.20
et 20 meter højt træ plejer at stå på friland :)
Tråden viser, som jeg læser den, at træet burde være hårdført ved en hvis alder/ størrelse.
Hvis du er øm over træet og gerne vil have det i haven, kan du overvintre det frostfrit og plante det ud på blivestedet til foråret.
Skrevet af: Svend Høst, 12. september 2016 kl. 22.11
Et kejsertræ Paulownia tomentosa hører hjemme på friland ( et beskyttet sted) da det at betragte som vinter hårført , men det kan godt fryse noget tilbage som ungt træ i hårde vintere , det træ der står ved indgangen til botanisk have er vel 25+M højt , et prægtigt syn om foråret når det står med masser af blå blomster.
Skrevet af: Kim Rohde, 23. august 2020 kl. 8.47
Hej
Jeg plantede sidste efterår et kejsertræ i min nyanlagte lille have.
Se billeder af træet. Det kom med få blomster i år.
Har primært plantet træet fordi jeg har brug for skygge på terrassen. Er det rigtigt hvad jeg hører, at det vil kommer med vilde rodskud som kommer alle steder ?
Håber nogen kan hjælpe mig vil helst beholde træet.
Kim
Skrevet af: Svend Høst, 23. august 2020 kl. 10.37
Ja det er rigtigt , men det sker først når træet vokser sig stort .
Skrevet af: Kim Rohde, 23. august 2020 kl. 11.38
Hej Svend
Tak for svar.
Betyder det at jeg bør fjerne træet ?
Vil hellere fjerne det nu end senere så jeg dermed undgår at mine bede, med stauder, invaderes af vilde rodskud.
Min have er som du ser ikke særlig stor, men havde planer om at klippe styne træet senere når det blev rigtig stort,
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.