Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2015 kl. 14.57
Hej
I går har jeg fjernet afblomstrede hyacinthblade og rykket nogle lærkesporer op. Uden handsker. Jeg bruger ellers eengangshandsker. Men, så fik jeg noget i øjet og tørrede mig med en finger. Det skulle jeg aldrig have gjort. Øjet begyndte at svie ganske forfærdeligt. Så smagte jeg på en finger - og så var jeg klar over at det var plantesaft jeg havde fået i øjet. Jeg skyllede først med vand - og derefter med saltvand. Svien forsvandt, men mine øjenomgivelser hævede resten af dagen. Derfor: Lad være med at gnide jer i øjnene når I har plantesaft på fingrene.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2015 kl. 15.47
Godt råd Ingeborg. Nogle planters saft kan ligefrem give ætsninger af hornhinden.
Du gjorde det helt rigtige ved at skylle med det samme.
Skrevet af: Tine Horsum, 8. juni 2015 kl. 18.15
Uff! Det må man aldrig gøre!
Jeg kommer da endda kun til at ligne en bolledej med skoldkopper i hovedet, hvis jeg har hudkontakt med visse ting i haven (visse ting er også hø, halm og savsmuld mmm), jeg får nældefeber. (Der ikke er feber, men udslæt som skoldkopper- det hæver og kløer ganske modbydeligt- også i ørene).
Brug altid handsker i haven.
Vask hænder hvis kontakt med løgplanter, liljer, benved og andre giftige planter. Normalt er man opmærksom på de mere "kendte" giftige- svaleurt, natskygger og sådan, men smørblomster (ranunkler)- og andre planter med mælkesaft- kan ætse/give udslæt. Også ligesom Bjørneklo: Hvis der kommer sollys på bagefter.
Geranier kan også være slemme og snerler!
Hvis man får plantesaft eller andet i øjet: skyl med rigeligt koldt vand, søg læge/skadestue pr straks.
Selv har jeg jo lært noget, og jeg skyller kun øjne i saltvand, hvis jeg får øjenbetændelse (fra killinger). i gamle dage kunne man købe øjenskylleglas. I dag bruger jeg et snapseglas. Saltvand: 1 tsk salt (10 gram) til 1 liter kogt vand. Afkøles- kan opbevares på rene skoldede glas (syltetøjsglas fx) i køleskabet 4-5 dage. Men det har man nu nok ikke lige i beredskab!
Mod nældefeber er Mildison udmærket (receptpligtigt) ellers er der Benadryl og Aerius (receptpligtig).
God bedring Ingeborg!
Mvh
Tine- der som allergiker kender turene- Jeg er overfølsom overfor antihistaminer, men så sover jeg godt!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2015 kl. 19.53
Hej Tine
Tak for dit indlæg, men hvem tænker på at der er plantesaft på fingrene, når øjet klør? Jeg hører til dem, som heldigvis ikke har nogen form for allergi af den ene eller anden slags, og det var ikke nogen overlagt handling at jeg lige fjernede de der planter. Hvis jeg ike havde smagt på min finger med tungespidsen, var det heller ikke faldet mig ind, at det var plantesaften, der var skyld i svien. Jo, snapseglasset kom også i brug her!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.