Forum

Japansk bambus/spanskrør.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Erichsen, 10. juni 2015 kl. 20.27

Hej.

Jeg leder efter (spanskrør) japansk bambus eller lign.

Jeg vil lave mit eget fangsnet som lystfisker som kræver at det kan bøjes og holde formen men også kunne tåle at tørre og være vådt af saltvand og holde sig flydene ! Skal holde et mål på ca 15 mm Ø og ca 180 cm langt ! Er der nogen der ved hvor jeg kan købe det ? Har hørt spanskrør skulle være godt ! Men kan ikke finde det nogen steder !

Mvh Michael.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juni 2015 kl. 21.32

Hej Michael
Ud fra det du skriver, ser det ud til, at du ikke er klar over at spanskrør IKKE har noget med bambus at gøre?

"Spanskrør" er en lian, den samme, som man også laver peddigrør af. Bambus splintres hvis den bøjes for meget, det gør spanskrør ikke.

Så måske en hobbyforretning.......

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. juni 2015 kl. 22.13

Så er det altså derfor at spanskrørene desværre aldrig gik i stykker i min skoletid.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2015 kl. 7.33

jeg tror at pil vil være bedre

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2015 kl. 8.55

@Mogens Madsen....den tanke har jeg også, men er i tvivl om hvorvidt pil vil have tendens til at forsøge at rette sig ud, hvis det er fugtigt/vådt mere end kort tid ad gangen. Har ingen erfaring med at lægge pil i vand, når først den er bøjet.

Processen med at bøje pil i facon er anderledes og meget mere tidskrævende end med spanskrør.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2015 kl. 9.13

når pilen er formet og bundet kan den ikke ændre form

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Erichsen, 11. juni 2015 kl. 15.56

Tak for svar.

Kan man pil i den tykkelse ?

jeg spurgte jo fordi jeg var usikker på det ! har fået at vide japansk bambus også er uden led ! og der er over 1000 arter bambus !!! når men jeg må lede videre ! Har kikket i hobby forretninger, tralast , plante skoler , hos gartnere mm uden held. Så leder efter et spicifik sted de har det ! Hjælp gerne med forslag :-) jeg prøver at søge på pil og lianer :-)

Mvh Michael.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2015 kl. 16.18

Hej Michael
En tykkelse på 1,5 cm giver hårdt, men ikke umuligt arbejde med pil.

På vedlagte billede kan du se en "cirkel" jeg har lavet.
Det kræver en frisk saftspændt pilegren MED bark, så den holder sig fugtig gennem processen, som tager nogle timer.
Efter den er bøjet kan man så afbarke den eller lade være.

Man sætter sig med pilen i begge hænder og bøjer den fra en ende af (lidt svært at forklare) mod det ene knæ, lige nøjagtigt så meget så den ikke knækker.
Knækker den, må man begynde forfra med en ny gren.
Det er selvfølgelig vigtigt at vælge en yder og inderside, så man bøjer samme vej, hver gang.
Så rykker man den en cm og bøjer igen, rykker igen og bøjer igen og fortsætter til man en nået enden af grenen og starter forfra igen og igen efter nogle timer kan man forme den til en cirkel.
Om det kan gøres lettere med en gren der er forberedt ved at have ligget i blød som man vist gør til pileflet, ved jeg intet om.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2015 kl. 16.24

´-og tak Mogens :-)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 11. juni 2015 kl. 19.08

Hej Vibeke.
Ja spansk rør har ik noget med bambus at gøre det er fra en Palme som hedder Calamus......Rotan Palme eller rattan Palme
Det er den ægte spansk rør......tror sikkert gerne at bambus er lige så god til det man tænker på når navnet spansk rør høres.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 11. juni 2015 kl. 21.34

Det er ikke noget problem at bukke kraftig bambus til et fangstnet - der skal bare varme til. En almindelig varmepistol fra byggemarkedet er tilstrækkeligt.

Vi købte vores bambus ved Havnens fiskeriartikler i Svendborg, men man kan sikkert få den kraftige bambus ved de fleste forhandlere af udstyr til fritidsfiskere - det bliver brugt til flagbøjerne der bruges ved garnfiskeri.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juni 2015 kl. 8.36

jeg har mange forskellige bambusarter - du må gerne komme og se om nogen af dem kan bruges

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Erichsen, 14. juni 2015 kl. 8.08

Hej.

Jeg er ikke interesseret i ledne i bambus så derfor et spanskrør ! og det er også til at varme over et gasblus og bøje og spænde fast og så holder det formen :-) Jeg lavede et for mange år siden i fiskeklubben men har desværre mistet det. Et koge kar kan også bruges. Men spanskrør er ikke til at finde nogen steder overhoved og det er det jeg er fustræret over ! men tak for de mange forslag :-) Tror også man kan varme pil så det bliver nemt at bøje !

Mvh Michael.

Nyt svar til emnet »Japansk bambus/spanskrør.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Japansk bambus/spanskrør.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider