Forum

Madopskrifter- og den sjældne ingrediens

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2015 kl. 3.53

Jeg faldt over en fransk hjemmeside med madopskrifter, med mit meget rustne fransk, så de nu ellers fine nok ud. Både med rigtige madretter, grøntsagsretter og kager.

Jeg er ikke lige til kager, men der var et flettet rosinbrød, desværre skal der "orange blomster" essens, formoder jeg. I. Og prøv lige at søge på "Orange blomster"- der er mange! Jeg går dog udfra, at den i rosinbrødet er en parfumeret smag. Ikke en blomst, der er orange...

Jeg fandt også noget til sidst.

Jeg overvejede også: hyldeblomst drik. det kan man jo selv lave, men det og rosiner. Nej. Ikke lige det. måske "Grand Marnier"- eller måske endda calvados,

Mvh
Tine- ja ja- ikke i bagedysten...

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 14. juni 2015 kl. 7.32

Jeg tror på, at det er orangeblomst, altså blomsten fra orangen, der menes. At du kan komme i tvivl, skyldes vel at alt for mange ikke skriver sammensatte ord sammen. Det gælder også hyldeblomstdrik. Her kan der dog ikke opstå tvivl om, hvad der menes, for hyldeblomst kan ikke optræde som et tillægsord. ;-)
Håber brødet blev godt også uden orangeblomstessens.
God søndag.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2015 kl. 13.18

Jeg tror, det er en færdig ingrediens, man køber.
Prøv at tjekke nogle af Camilla plums kageopskrifter, hun bruger det jævnligt. Eller i nordafrikanske opskrifter.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 14. juni 2015 kl. 13.22

Jeg tror at det er Orangeblomst vand - det kan man (i hvert tilfælde her i hovedstadsområdet) ofte købe hos en velassorteret grønthandler af anden etnisk herkomst - de har generelt mange mange spændende ting, man ikke kan få andre steder.

/Helle

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juni 2015 kl. 0.49

Jeg bor ude på bøhlandet, hvor man ikke engang kan købe filodej- endnu. balsamico er de dog med på.

De franske opskrifter blev forresten urimeligt morsomme via Google Translate: En Wiernebrødsbørste, en kulinarisk børste. Det er en bagepensel. (Pinceau de cuisine)
Mørdej bliver også til: Wienerbrød. Hvad værrer er: Det gør gærdeje også- selvom de rent faktisk bliver til fx kringler.

Nå rosinfletbrødet (Tresse du...), jeg skal huske at engelsk (trellis) faktisk ikke er så langt fra hinanden. Men mit appelsinblomstvand og rosenvand kommer først i løbet af ugen.

Mvh
Tine- jeg bager mest brød- og tærter. Ikke nogen Bagedyst hér!

Nyt svar til emnet »Madopskrifter- og den sjældne ingrediens«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Madopskrifter- og den sjældne ingrediens

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider