Forum

Klipning af liguster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 18. juni 2015 kl. 20.28

Hej

Vi har en ligusterhæk som vi overtog med huset sidste år. Den er næsten en meter bred, og ca 240 cm høj. Den står flot, og ser ikke ud til at være ved at vælte nogen steder. Vi vil gerne have den ned i to meter i højden, og også gerne gjort lidt smallere - den er ret voldsom.

Spørgsmålet er nu, om vi kan gøre noget af det nu her i forbindelse med klipning af hækken? Fx klippe godt ind i den ene side, og tage noget af højden? Eller bør vi holde os til at klippe den let, og så tage begge sider og toppen i det tidlige forår?

Mvh
Niels

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2015 kl. 2.29

Den tager ikke skade af at blive klippet meget ned og ind nu. Men, den er afgjort ikke ret sjov at se på!

Jeg ville tage toppen- og så klippe pyramideformet ind, altså bredest forneden smallest i toppen.

Jeg kan evt lægge billeder ind af "motorsavsmassakren" fra sidste år til nu. Jeg ved ikke hvorfor min nabo hader liguster så meget, at de fortsat skal skamklippes, men det gør han altså.

De kommer så klart nok ikke pænt op, hvorfor de skambesæres igen...

Selv ville jeg nappe hver tredje, skære i bund (vinter/tidligt forår), vente to år osv. Så bliver der ikke helt bart og forblæst, og hækken kan holdes rimelig. Det samme gælder læhegn- og forresten også syrener, forsyhia og den slags.

Jeg går meget ind for "foryngelsesbeskæring"! :-) Så undgår man hække med "bare ben". De må så ikke klippes i toppen før de har højden, men ellers kan de behandles som en nyplantet hæk. De gamle dele klippes pyramideformede, men ikke helt ind til det bare uden blade.

Mvh
Tine- der egentlig ikke er så vild med ligusterhæk, men de er nyttige!

Nyt svar til emnet »Klipning af liguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klipning af liguster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider