Skrevet af: Jes Rehder, 21. juni 2015 kl. 12.05
jeg vil bare vide :-)
en have ven (80 år) fortæller mig hvert år på denne tid at jeg skal huske at nippe blomsteranlæg af min ligusterhæk.
jeg har spurgt ham "hvorfor", men han kommer ikke med et svar jeg kan bruge til noget, (det siger jeg til ham, og så bliver han halvsur og prøver at forklare sig ud af det på de sjoveste måder, og det er fint nok. Men her om dagen var der to andre der savde det samme, såå, - er der noget om det, og hvorfor - eller ;-)
Jeg er bare nysgærig, smil fra Jes
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juni 2015 kl. 12.57
Jeg ved det ikke, men har aldrig gjort det... Det kan godt være, at den bliver marginalt pænere, men jeg kan ikke forestille mig, at det gør den store forskel :)
Har prøvet at google lidt og kan ingenting finde om det - mon ikke bare det er en af de talrige gamle metoder, som er mere gammel end brugbar?
Skrevet af: Tilde P., 21. juni 2015 kl. 14.38
Nu ved jeg ikke, hvad du kan bruge til noget ;-).
Kunne det være omsorg for, at ingen kommer til at spise de giftige bær. Især børn kan vel være fristet, indtil de lærer andet.
Skrevet af: Svend Høst, 21. juni 2015 kl. 15.01
Det er en gammel god liguster regel , når man fjerner blomsteranlæget , så bruger planten ikke energi på at sætte bær men på grøn vækst , en bifangst er at liguster sår sig selv meget villigt , og det giver masser af uønsket ligusterukrudt , det undgår man også ved at fjerne blomsterne......................
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juni 2015 kl. 16.26
Når vi klipper hækken, ryger de fleste blomster med, men jeg fjerner også så mange af de tilbageblevne som muligt. Vores ene hæk blev skåret meget tilbage for 3 sæsoner siden. Siden har den haft utroligt mange blomster. Jeg ved ikke om den "forsvarer" sig ved at sætte så mange frø. Men alt andet lige, tager det da kræfter, som den bedre kunne bruge på nye blade og tilvækst.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.