Forum

Græsslåsmaskine – Hvad skal jeg vælge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Rohde, 21. juni 2015 kl. 17.33

Hej have nyt!

Jeg står og er flyttet i hus fornyligt, og skal nu ud og have mig min allerførste plæneklipper. Mulighederne er jo nærmest uendelige, og jeg har tænkt meget over, om jeg skulle have mig en robot plæneklipper, men omvendt er jeg også tilhænger af selv, at kunne gå med den og styre tempoet, jeg har primært kigget herinde www.pricerunner.dk/sp/plæneklipper.html da jeg føler jeg har fået det største overblik der.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 21. juni 2015 kl. 18.22

Det bestemmer din pengepung. Du skal vide, at der også er mærkevaredifferentiering indefor plæneklippere! Den rotorklipper, som jeg har, kostede ca. 1000kr. for fire år siden. Den køre fint endnu. Det er en no name. Jeg så først på en til det dobbelte indtil jeg opdagede forskellen på de to maskiner. Den dyre havde et metalskjold og flotte farver samt et kendt navn. Den anden havde et plast skjold, holdt i neutrale farver. Alt, incl. motor, minus skjold var det samme! så jeg tog den billige

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juni 2015 kl. 19.15

Tillykke med din nye have!

Hvis du fortæller lidt om din plænes størrelse og din holdning til opsamling/ bioklip, så vil du få bedre svar.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juni 2015 kl. 19.36

Der er rigtig mange gode plæneklippere og som der står ovenfor bør valget afhænge af opgaven og dine krav.
Er plænen 3- 400 m2 er det en benzindreven.
Men omvendt har min nabo netop købt en el-klipper (med ledning) som er let at håndtere (vejer ikke meget) og klipper pænt. Den er han glad for omend det kræver lidt planlægning/systematik at klippe græs med en ledning hængende bagved.
En robotklippe er selvfølgelig meget ideel og ser sød ud når den trisser rundt på plænen. Svagheden er, at plænearealet skal være sammenhængende. Flise arealer den skal over er ikke sagen.
Selv har jeg en Stiga til ca. 4000,- med opsamling såvel som bioklip (foruden en håndskubber!).
Den har været meget stabil i mange år og opbevares i uopvarmet skur og har (endnu ikke haft startproblemer el. lign.).
Det er nemt at udskifte kniven som har en rimelig pris.
I perioder med regnvejr klippes plænen ikke så ofte og græsset bliver langt og kan opsamles og smides på kompostbunken.
I perioder med vekslende vejr sætter jeg bioklip på og sikre, at plænen derved får den tilstrækkelige næring. Vores plæne er i mere end 20 år ikke blevet gødet og har det fint.
Robotklipperen går jeg ud fra er bioklip princippet og findeler græsset og kan, så vidt jeg kan forstå, også klippe i regnvejr!
Som der dog står ovenfor, kan en "no name" sikkert være udmærket. Men noget afhænger også af hvordan maskinen opbevares og vedligeholdes og hvor stort areal der skal klippes.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 21. juni 2015 kl. 20.04

Hvis du har under 500 kvm så vil jeg foreslå batteridreven med bioklip. Så burde du kunne slå det hele på en enkelt ladning, og én med bioklip slipper du for at stoppe op og tømme opsamlet græs. Og så behøver du aldrig at gøde din plæne.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juni 2015 kl. 0.25

@Anders.
Batteridrevne er efter hvad jeg har oplevet, ikke istand til at slå 4- 500 m2. Det afhænger sikkert af fabrikat.
Men sikkert også af, hvor ofte plænen klippes (hvor langt græsset er blevet).
Herforuden har jeg - ikke andet end hørt - at batterilevetiden er begrænset til et par sæsoner (hvilket måske også afhænger af fabrikat).
Og så er der vægten.
Den er mindre end brændstof klippere. Men større end klippere med ledning.

Nyt svar til emnet »Græsslåsmaskine – Hvad skal jeg vælge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsslåsmaskine – Hvad skal jeg vælge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider