Skrevet af: Lene W., 28. juni 2015 kl. 11.06
Hej
Vi er ved at planlægge nyt hegn indtil naboen og jeg ved allerede nu at jeg gerne vil have anlagt et surbundsbed foran hegnet.
Vores grund er let skrånende ned mod naboen, hvor hegnet skal stå og jeg tænker at lave bedet, så det skråner modsat det naturlige fald, så vi får størst glæde af bedet. Det vil betyde at der vil være et niveauspring på hver side af hegnet og mit spørgsmål går derfor på, hvordan det håndteres bedst i forhold til hegnets konstruktion?
- hvordan vedligeholdes hegnet nemmest?
- hvilket materiale kan tage jordtrykket og vandpåvirkning?
Hegnet tænker jeg skal være på klink og er derfor et tæt hegn.
Jeg har set på billeder, at der kan sættes noget op foran hegnet, men spørgsmålet er hvad det er for et materiale og hvad hensigten er i den sammenhæng.
Jeg har bl.a. set det på denne side: www.mestergartneren.dk/anlaeg/plantning/
På et af sidens billeder i galleriet, nederst.
Håber der er nogle der kan komme med nogle gode råd :)
/Lene
Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 8.28
Hegn mellem naboer skal etableres i fællesskab af naboerne.
En havekyndig nabo vil næppe gå med til, at der lægges et bed op ad hegnet - det svækker holdbarheden.
Hvis I kan blive enige om at lave en stensætning, mur eller lignende, kan der sættes et hegn på toppen, og dit surbundsbed kan lægges op til den uforgængelige sokkel.
Alternativt skal du lave dit bed så langt inde på din grund, at du kan vedligeholde hegnet mod din nabo.
Skrevet af: Lene W., 29. juni 2015 kl. 11.45
Hej Lars
Tak for dit svar :)
Og det var netop også min "frygt", at en mur ikke kan undgåes.. Naboen og vi er (heldigvis) meget enige om tingene og det er mest for egen skyld at jeg netop undersøger dette, for jeg ønsker heller ikke selv at så med et halvråddent hegn om nogle år. Det kommer jo uundgåeligt kun til at pege tilbage på os.. :)
Nu så jeg den beskrevede løsning på et billede og tænkte om der måske kunne være en smartere måde, som jeg ikke kender til - men ak, nej...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.