Forum

Harpiks

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Normann Olsen, 26. september 2002 kl. 11.06

Er der nogen der ved hvor man kan købe harpiks. Jeg skal bruge det til podevoks.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Krarup, 7. oktober 2002 kl. 15.09

Nej, det ved jeg ikke. Men du kan købe færdig podevoks, som ikke behøver at blive varmet op, på planteskoler. I øvrigt er det rigtig smart og nemt at bruge malertape istedet for elastikker når man samler podegren og -stamme.

Mange hilsner – Annemarie

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Rydeng, 21. november 2002 kl. 20.32

Du kan købe harpiks hos Københavns Farvehandel i Badstuestræde, tlf 33111681.

Og kunne du ikke lægge din opskrift til "dogme"podevoks her, det man køber færdigt klistrer mere til fingrene end planten.

Malertape lyder nu smart!

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Skjoldborg, 8. august 2003 kl. 0.01

Du kan købe harpiks hos @serve, Scandinavia.

Kik på www.a-serve.dk

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Damgaard, 14. april 2004 kl. 8.51

Malertape – ja, men endnu bedre er et lille stykke cykelslange. Det holder meget bedre end malertape.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aage Møller Nielsen, 1. maj 2005 kl. 14.09

Hvad er der i vejen med bast?

Der findes en podevoks, der er at arbejde mad som modellervoks; men hvor kan man købe det?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Normann Olsen, 1. maj 2005 kl. 18.59

Podeelastikker er efter min mening klart det bedste at arbejde med. Trimona podevoks er meget tyktflydende, men "smørbar" ved 5–10° C. Begge dele fås hos Frugttræplanteskolen De Gamle Sorter v. Boi Jensen, Holstebro. www.de-gamle-sorter.dk

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kai Hansen, 29. marts 2006 kl. 7.34

Er der nogen der ved hvor man kan købe podevoks i faste blokke, som så kan varmes op.

Er det ikke også den billigste måde,hvis der skal bruges en hel del?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. marts 2006 kl. 8.41

Ja, du kan finde det hos Hartving Planteskoleartikler ved Århus,86223600, www.hartving.dk, hvor du også kan finde podeelastikker,knive, sakse m.m. af den gammeldags slags, som omtalt under podematerialer på denne side.

Hilsen Anne Marie
PS. Kender ikke prisen nu, da jeg købte mit i 1971, da jeg blev udlært.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A-M Frølunde, 29. marts 2009 kl. 18.22

Jeg har læst at malertape kan bruges i stedet for podevoks (ikke i stedet for elastikker). Er der nogen der har erfaring?

Venligst A-M

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Rydeng, 30. marts 2009 kl. 7.33

Jeg har brugt malertape, ikke i stedet for podevoks, men i stedet for bast, elastikker eller hvad man nu bruger til at holde stumperne sammen. Og så podevoks udenpå, så der bliver lukket lufttæt. Malertapen gør det nemmere at få stumperne til at passe godt sammen.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. marts 2009 kl. 17.46

Jeg har lige fået en "omega grafting tools" hjem fra England og det lader til at den ikke er så ringe endda. Men grene, som podes skal helst være ca 12 mm tykke. Men ellers skulle man kopulere og lave chip-buddinge med den.

Det er nu, hvor der er krise og pundet er lavt, at man skal købe den. Den kostede kr ca. 300,–

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A-M Frølunde, 30. marts 2009 kl. 18.47

Tak for svar. Jeg er fortrolig med podninger og undrer blot om der kan benyttet malertape til at lukke luft- og fugttæt. Har nogen provet det og fået et godt resultat. Jeg ved det kan benyttes til at fiksere podningen.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Heimbürger, 11. april 2009 kl. 15.32

Jeg er nysgerrig m.h.t. alternative metoder

Nyt svar til emnet »Harpiks«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Harpiks

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider