Forum

Murerbaljer som plantekummer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berit Zinglersen, 11. juli 2015 kl. 13.46

skal man lave huller i bunden af baljerne, for at undgå for meget vand?
Berit Zinglersen

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2015 kl. 13.56

Jep.......

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 11. juli 2015 kl. 20.03

Ja, men et stykke oppe, så du bruger der nederste som reservoir.
Jeg bruger leca nødder med fibertex/plantedug ovenpå, søg evt på "self watering pots"

www.greensmartpots.com.au/media/images/self_watering_system.gif

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. juli 2015 kl. 20.48

Hej Berit hvis baljerne skal stå inde, skal du ikke lave huller i dem, men gøre som Anders skriver og samtidig sætte et rør med et par huller ned i baljen, så kan du altid måle med en pind, om der mangler vand eller evnt. suge overskydende vand ud. I mine baljer der står ude er der ingen huller, og planterne er ikke druknet. Hilsen Henry G.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 11. juli 2015 kl. 20.59

Hej Henry, jeg har også sat rør ned i baljen, til at vande igennem, der er så boret huller i niveau med top af reservoir, som røret er stripset fast igennem.
Der er så også et par ekstra huller i hver ende af balje.
I spande er der dog kun stripshullerne.

Så vander jeg til jeg kan se vand i hullerne, så er niveauet nået.
Det fungerer rigtig godt til både peber, tomat samt krydderurter.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. juli 2015 kl. 21.17

Murerbaljer er sorte og du skal være opmærksom på, at jorden i dem kan blive meget varm - for varm for de fleste planter - når de står i fuld sol.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juli 2015 kl. 8.06

når jeg bruger sorte potter - baljer så maler jeg dem lysegra så bli´r de ikke varme i solen

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2015 kl. 10.29

Murerbaljer er ikke egnet til at dyrke spiselige afgrøder i , kun til pynteblomster...................

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. juli 2015 kl. 13.03

Åh, det blev jeg lidt træt af at vide, Svend Høst. Jeg har plantet to tomater i en murerbalje.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2015 kl. 13.15

Måske Svend vil begrunde?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2015 kl. 14.10

Vi har lige haft en tråd kørende angående hvilke plasttyper man må plante spiselige afgrøder i , og alle var enige om at murerbaljer lavet af pvc afgiver sundhedskadelige stoffer til planterne , og at man skulle bruge den type plast som er mærket med en trekant og bogstaverne PP i bunden , det er den type plast som fødevarer som marineret sild bliver solgt i , og til Annette køb de hvide 12L gulvspande som Harald Nyborg sælger og brug dem til dine tomater , det er PP plast , jeg bruger dem selv , de koster 10-12 kr stykket.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2015 kl. 14.26

Nu har jeg lige kigget under en af mine sorte murspande. Den er mærket PE (Polyethylen).
Hvis ældre spande er lavet af PVC ville jeg også undgå at bruge dem.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. juli 2015 kl. 15.55

Tak til Svend.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 13. juli 2015 kl. 7.22

Jeg har brugt murerbaljer nogle år og er glade for dem. Jeg har godt nok huller i bunden - har ikke lige tænkt på det smarte i at have huller i siden - øv. Jeg klodser dem lidt op om vinteren - og i meget regnfulde perioder- for at vandet bedre kan rende af. Har oplevet at afgrøder er rådnet op hvis de stod på jorden.
En kobbertråd rundt om baljen reducerer snegleproblemet. Nogle snegle finder ud af at løfte kroppen hen over tråden, så flere tråde med lidt afstand ville nok være bedre. I kraftig regn kan sneglene godt forcere kobbertråden - måske vandet danner en hinde???

Nyt svar til emnet »Murerbaljer som plantekummer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Murerbaljer som plantekummer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider