Skrevet af: Daniel G., 12. juli 2015 kl. 23.35
jeg har gang i en stor mark med grøntsager men det vil ikke rigtig vokse efter jeg har plantet ud.
jeg tror måske det er fordi at jeg har spredt en tykt lag kompost fra en genbrugstation udover jorden. Den kompost man kan få ved den her genbrugsstation (og sikkert også andre genbrugsstationer) er nok mest baseret på grenaffald og andet groft haveaffald, og den er ikke helt færdig komposteret, så der er massere af træstof tilbage i det, hvilket betyder at når den blandes i jorden vil den stjæle alt kvælstoffen fra jorden for at få komposteret/omdannet det sidste træstof til kompost.
så jeg tror simpelthen planterne mangler nærring.. jeg har set nogle videoer på youtube omkring "compost tea", som er udtræk fra moden kompost der sprøjtes på bladene..
tror i ikke det vil være den bedste løsning, hvis man ikke ønsker at bruge kunstgødning?
fordelen ved at sprøjte det på bladene er nok at så kan træstoffet i jorden ikke stjæle kvælstoffet som den ellers ville ha gjort hvis man bare spredte noget kvælstof på jorden..
vil høre om der er nogle i nærheden af viborg som kan undvære noget kompost? det skal være helt omsat kompost..
hvis i har andre ideer til problemmet så kom gerne med dem..
har også tænkt på at lave udtræk af brændenælder og kulsukker planter, men jeg tror kompost te er mere effektivt., da det indeholder forskellige gavnlige mikroorganismer osv.
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2015 kl. 0.28
Nu ved jeg ikke hvor stor en mark er efter dine begreber, men jeg tænker umiddelbart at du får brug for rigtigt meget kompost te. MAO, er det praktisk muligt?
Har du undersøgt om man kan købe bladgødning som lever op til dine specifikationer f.eks. over nettet?
Rent bortset fra det, lyder din diagnose rimelig. Jeg har haft en lignende oplevelse i mindre køkkenhave bed.
Skrevet af: Lene Skelmose, 13. juli 2015 kl. 7.08
Jeg har samme problem og tror det skyldes at jeg bruger savsmuld fra hønsehuset som jordforbedringsmiddel - for at få en mere løs struktur. Jeg forsøger at afhjælpe problemet ved at vande jorden med hønsemøgudtræk. Synes jeg kan spore en vis bedring udendørs - og især på tomaterne i drivhuset er virkning tydelig.
Jeg tør ikke sige om det er det rigtige at gøre, da jeg er ret ny som ikke-kunstgødning-bruger. Det varer nok nogle år inden jeg finder ud af at finde balancen. Sidste år måtte jeg ty til at bruge lidt kunstgødning for at afgrøder overhovedet.
Måske andre kan byde ind med om hønsemøg kan være en løsning - kræver selvfølgelig også at det er til at få fat på.
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2015 kl. 7.45
Lene - hvis du komposterer din savsmuld sammen med hønsemøget, vil du få et herligt jorddækkemateriale :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2015 kl. 8.24
kommunekompost er alt stærkt vi henter et læs hvert forår - det får så lov at ligge og blive vandet ud indtil næste forår så kan det bruges osse til småplanter uden problemer
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2015 kl. 8.27
ellers - hvis man vil bruge det med det samme - så kun 1/3 iblandet i alm. havejord
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2015 kl. 9.29
Daniel, hvor længe siden er det, at du har plantet ud, hvilke grøntsager drejer det sig om og hvilken kommune har du komposten fra og hvor tykt et lag har du spredt?
Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2015 kl. 9.47
Kommunekompost (den jeg har fundet data på) har samme mængde kvælstof som komøg, 4 gange så meget fosfor og 9 gange så meget kalium.
Men der frigives kun 10% det første år, så man kan ikke kalde kommunekompost for stærkt.
Det er et langtidsprojekt at overgå til at gøde med kompost og få dannet et godt og sundt humuslag.
Tilførsel som bladgødning er det, der virker hurtigst. Vi er langt henne på sæsonen, så skynd dig, og brug, hvad du kan få fat i af egnet organisk materiale.
Skrevet af: Daniel G., 13. juli 2015 kl. 11.29
det er kompost fra revas i viborg
www.revas.dk/cms/
jeg kan huske jeg fandt et sted hvor de skrev om inholdet af de forskellige nærringstoffer osv. men kan ikke finde det længere..
jeg har spredt 2 lastbillæs pr. 1000 kvm ca.
så det er vel 30-40 kubikmeter
men jeg har fået noget komposteret gedemødding som har lagt i 3 år.. det er god kompost som er helt omsat og moddent..
har også en palletank på 1000 liter som jeg har renset og sat hane på.. nu mangler jeg bare en luftpumpe.. nogen der har en luftpumpe de vil sælge eller ved hvor man kan skaffe en?
hvilken størrelse osv. skal jeg kigge efter? det skal jo være en der kan ilte 1000 liter hvilket er ret stort i forhold til almindelige små akvarier, og den skal nok også kunne give lidt mere ilt end der bliver givet i alm. akvarie, for der skal bare massere af ilt til for at lave en god kompost te..
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2015 kl. 12.08
Du kan regne den tilførte mængde næringsstoffer ud nu:
www.revas.dk/download/privat/Revas_kompostdekl-maj-2015.pdf
Er du ikke bare utålmodig Daniel?
Kompost-te i industriel skala er vist en noget krævende øvelse..
Skrevet af: Daniel G., 13. juli 2015 kl. 13.03
jo var lidt for utålmodig.. men har du nogle erfaringer med kompost te? hvor meget luft der skal gives i timen osv.?
Skrevet af: Daniel G., 13. juli 2015 kl. 19.20
jeg har fundet en løsning til iltning.. jeg har sat gang i brygningen..
dog har jeg set på nettet at man skal tilføje noget melasse "Unsulfured molasses".. hvad betyder det "Unsulfured" ?
hvor kan man skaffe det?
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2015 kl. 20.12
pH værdien af det kommunekompost er ellers lidt til den høje side. Næsten 8. Det passer nu meget godt med hvad jeg selv har målt på det fra min genbrugsplads (pH 7.5).
De må kalke det en del. Gad vide om de også gøder det?
Man skal nok være forsigtig med at kalke yderligere hvis man bruger kommunekompost.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2015 kl. 20.48
Daniel, jeg tror blot at du skal have lidt tålmodighed og se om ikke dine planter snart får fat.
Min erfaring med kompost-te er begrænset til hobbyskala og jeg har aldrig tilsat andet end luft :-) Effekten er for mig ikk som man kan se på youtube - slet ikke som ham gutten med de helt monstrøse grøntsager! Han har nok lidt mere end kompost-te i kanden!
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juli 2015 kl. 5.04
Unsulfured er vel usvovlet - eller hedder det afsvovlet?
Skrevet af: Daniel G., 14. juli 2015 kl. 8.16
Tom Andersen:
nu har jeg jo sat det hele op og sat gang i kompost teén, så kan jeg ligeså godt bruge det.
jeg kan heller ikke have for meget tålmodighed hvis jeg skal kunne høste noget i år, da det allerede blev sået sent og plantet lidt for sent ud.
Skrevet af: Daniel G., 14. juli 2015 kl. 8.18
tror i det her er egnet til formålet?
dangro.com/da/dangro/70-flydende-melasse.html
der står ikke noget om det er med svovl eller ej..
der står bare at det er Sukkerroemelasse og der er min. 43 % sukker..
Skrevet af: Tom Andersen, 14. juli 2015 kl. 8.20
Daniel, det lyder super spændende - lad os høre om din erfaring med kompost-te, når du har tid. Også om produktionen af teen i stor skala.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2015 kl. 9.22
Hvad med at spørge Dangro? De har nok bedre forudsætninger for at svare, end vi har :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2015 kl. 12.58
Melassen må være for at sætte fut i mikroorganismerne med noget let tilgængeligt kulhydrat. Melasse er i den forbindelse billigt.
Du kan evt. bruge sukker, ca. halv mængde, i stedet hvis ikke økonomien retfærdiggør besværet med at skaffe melasse.
Skrevet af: Lene Skelmose, 14. juli 2015 kl. 20.08
@Anja.
Jeg samler dagligt klatter både i hønsehus og have og opbevarer dem for sig selv. Savsmulden spreder jeg direkte på bedene om sommeren- nok her problemet er. Om vinteren opbevares både klatter og savsmuld i en bunke i køkkenhaven med en pressenning over og det fordeles så om foråret sammen med sommerens klatter.
Jeg kan ikke lige se hvor jeg skal finde plads til at kompostere hele baduljen, men jeg må nok i tænkeboksen og finde en løsning.
For supergødning er det altså - aldrig har rabarberne været så imponerende for ikke at tale om roserne!!!
Skrevet af: Daniel G., 5. august 2015 kl. 21.45
jeg købte det nævnte mellasse og fik brygget kompost teén færdig og vandet det ud med en vandkande og nogle steder sprøjtet ud med sprøjte.. det er svært at vurdere om det har nogen effekt da det var fyldt med ukrudt så det var svært at se planterne.. og har heller ikke noget at sammenligne med da det hele er blevet vandet med kompost te..
men er nok ret dyrt i længden at producere med den metode jeg brugte.. brugte en kompressor som stod og blæste luft ud i en slange konstant (der var små huller i slangen)
hvis nogen falder over en som har en eller flere billige luftpumper tilsalg må de gerne sige til. må gerne være så store som mulligt, mindst 400 liter luft i timen.
Skrevet af: Daniel G., 5. august 2015 kl. 22.49
jeg har ikke kunne finde noget på nettet om hvor mange liter luft der skal til i timen pr. liter kompost te. men i denne video bruger han 400 liter luft i timen til noget der ligner en 20 liter beholder:
www.youtube.com/watch?v=iTy6atUMPAE
det er 20 liter luft i timen pr. liter kompost te. så til min 1000 liters tank skulle det jo så være 20.000 liter luft i timen. men jeg ved ikke om man kan regne det ud på den måde. det er nok nærmere overfladearealet på beholderen som afgører hvor meget luft der skal til, for luftboblerne fortsætter jo lodret op indtil de når vandoverfladen, uanset hvor høj beholderen er.
hvis hans vandoverflade areal er ca. 65-70 cm2 og mit er ca. 1000 cm2 så skal jeg bruge næsten 15 gange så meget luft så ca. 6000 liter luft i timen.
så vil tro at 6 liter luft i timen pr. cm2 overfladeareal er en tilpas mængde hvis man følger den udregning.
jeg fandt disse instruktioner til at lave kompost te:
www.homecompostingmadeeasy.com/composttea.html
www.finegardening.com/brewing-compost-tea
i den første skriver de at man skal fylde 1/3 kompost i beholderen, og det 2. link skriver de man skal fylde beholderen halvt op med kompost. i youtube videoen fylder han ca. 200 ml. moden kompost i beholderen (ca. 1 %).
min vurdering er at da jeg var færdig med at brygge kompost teén og lod det bundfalde så var halvdelen noget slam som var umuligt at vande ud med vandkanden og der derfor gik meget til spilde så det kan være jeg vil prøver med mindre mængder ligsom i videoen. ideen er jo også at man skal opformere mikroorganismer, så det burde ikke være nødvendigt med en særlig stor mængde til at starte med. hvis der bare kommer nok mellasse i.
i 2. link skriver de at der skal ca. 30 ml mellasse til ca. 19 liter kompost te. (ca. 1,58 ml. mellasse pr. liter)
håber nogen kan få brug af disse informationer..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.