Skrevet af: Winnie Christensen, 15. juli 2015 kl. 16.32
Vores græsplæne ser meget trist ud med mange brune områder.
Alt mos er fjernet i stedet er den fuld af kløver brune områder og meget lidt græs.
Den er revet omhyggeligt og gødet, men den bliver værre og værre, som den visner.
Kan nogen hjælpe os med dette?
venlig hilsen
Winnie
Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2015 kl. 18.25
Det kunne tyde på, at der skal sås ekstra græs - der skal jo gro noget der, hvor mosset har været. Kløver er fint - det tilfører kvælstof.
Skrevet af: Willy N, 15. juli 2015 kl. 18.26
Hvad er "kløver brune områder"?
... og nogle flere spørgsmål.
Hvor gammel er plænen?
Er problemet opstået i år?
Hvor ofte klippes den?
I hvilken højde klippes den?
Anvendes der bio klip eller græsopsamler?
Hvor ofte gødes den og med hvad?
Er der anvendt RoundUp i nærheden?
Er der anvendt andet ukrudtsmiddel?
Er der anvendt jernvitriol?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juli 2015 kl. 18.38
Gåsebiller?
Skrevet af: Winnie Christensen, 15. juli 2015 kl. 19.37
Der brune områder, som har bredt sig mere og mere, de sidste 3 år, samtidig har vi fået store felter af kløver.
Plænen er 50 år.
Gødes med ECOstyle 10-1-4 i år 3 gange, men eller kun 1-2 gange
Klippes med græsopsamler
Klippes til tider for lavt
Ikke brugt gift de sidste 2 somre.
Vi har ikke mere mos, men heller ikke meget græs.
mvh
Winnie
Skrevet af: Winnie Christensen, 15. juli 2015 kl. 19.42
Jeg tilføjer lige et bedre billede.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.44
Hej
Det er nødvendigt at efterså og gøde, når man har fjernet mos. Vores græsplæne har været 2 uger længere om at komme sig i år. Vertikulering på kryds og tværs og opsamling af omkring 25 trillebørfulde mos den 10. juni 2015. Eftersået græs på alle bare pletter, ca, 5 kg på knap 800 kvadratmeter. Gødet med NPK fra Brugsen (Det har været bedre end andre NPK blandinger, fandt vi ud af sidste år. Vi bruger dog så lidt som muligt = 1 sæk med 15 kg, selvom det anbefales med 30 kg til det areal). Udstrøet i silende regn omkring den 13. juni, så vidt jeg husker). Efter såningen af reparationsgræsset har jeg revet plænen og trampet frøene fast. I dag, 5 uger senere ser græsplænen næsten fin ud igen. Der mangler lidt græs et par kvadratmeter, hvor jeg fjernede hundegræs totalt. (Desværre så jeg en tidlig morgen, at nogle duer opholdt sig med at spise græsfrøene på disse steder) Men her kommer græsset også nu.
Hvis du ikke har eftersået græs, må du til det nu. Riv let, så græs og tramp det ned. Vent til der er fugtigt vejr i sigte.
Håber at det lykkes.
Ps. Vi har ingen ukrudt i plænen udover det omtalte hundegræs, som nu er fjernet og et lille areal med en smule kløver. Det har været der i snart 40 år.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.44
Første billede viser græsplænen den 10.6. efter vertikulering og rivning af mos.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.45
Vertikulering 10.6.2015
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.46
Græsplænen i dag, samme sted som første billede.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.51
Hej Winnie
Nu har det jo også været ret tørt og blæsende i lang tid. Det er heller ikke godt for plænen. Vores græsplæne er også mere end 40 år - men vi har stiv lerjord og det holder jo godt på vandet. Derfor oplever vi aldrig en gul helt tør græsplæne. Vi vander intet i haven udover krukkerne - og så har jeg sidste år set vore hjertetræer mangle vand. Det får de så i år, hvis det er tørt ret meget længere.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2015 kl. 19.52
Det kunne se ud som om der er skimmel på billede nr. 5. Eller er det blot et billede, der er vanskeligt at tyde?
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2015 kl. 19.57
På et tidspunkt for måske 15 år siden udjævnede jeg huller og buler i græsplænen ved at komme et blanding af sand/kompost og spagnum på over hele græsplænen. Et lag på 3-5 cm, som blev revet ned i græsset. Stort arbejde, men fint udbytte. Måske er jeres plæne også ved at være "træt"? Vi vertikulerer hvert år, bruger ingen gift medmindre man anser NPK for gift. Til gengæld kommer jeg græsafklippet rundt omkring langs hække og bede samt i komposten. Her gør NPK så også nytte igen.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juli 2015 kl. 23.48
Nu skriver du godtnok at den får noget gødning, men er det nok? Mængden af kløver og billedet i indlæg 4 får mig til at tænke den mangler noget kvælstof.
Når du bruger opsamler fjernes der næring fra plænen hver gang du klipper. Det fordrer mao. noget mere gødning end hvis afklippet blev på plænen.
Jeg kan ikke se om plænen evt. er for tør, men det er vel næppe tilfældet denne sommer.
Skrevet af: Willy N, 16. juli 2015 kl. 10.51
Skulle jeg påstå noget, vil det være, at den jævnligt klippes for kort og gødes for meget.
Jeg vil tro (tro!) kløveren har større glæde af kunstgødning end græsset.
Herudover betyder klipningen rigtig meget.
Klippes der tæt, tørres plænen bl.a. meget hurtigt ud.
Hvor der er kløver, dækkes jorden bedre, end hvor blot der er græs og fordampningen er derfor mindre hvor kløveren er.
Kløveren har simpelthen bedre vækstbetingelser når der klippes kort end græsset.
Jeg kan kun tale ud fra vores egne erfaringer. Vores plæne er mindst 50 år og har ikke været gødet de sidste 25 år.
Om foråret klippes plænen ikke før den er så høj, at højeste indstilling på plæneklipperen tager noget græs.
Det gør jeg et par gange med en uges mellemrum og sætter den derefter et trin ned.
Der går 1½ månedstid med dette - i det tidlige forår - til jeg når den endelige klippehøjde og i den periode anvender jeg græsopsamler.
Derefter anvendes "bioklip" (på en maskine med benzinmotor! ;) resten af sæsonen.
Dog øges klippehøjden et trin sidst på efteråret.
Selvom vi har høje træer er der ikke (meget) mos i plænen. Derimod kan der være mælkebøtter og bellis.
Så efterså, vand, øg klippehøjden og anvend bioklip og drop gødningen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juli 2015 kl. 13.12
Villy, når jeg foreslår at kløveren kan være tegn på at plænen mangler kvælstof så er det fordi kløver er kvælstoffixerende. Den har derfor en konkurrence fordel i et kvælstoffattigt miljø. Den burde ikke have mere gavn af gødning end græsset men det kan måske godt være klippevaner som fremmer kløveren.
Hvis plænen mangler kvælstof vil Winnie kunne se at græsset vokser bedre og er grønnere i kanten af kløverpletterne.
Skrevet af: Willy N, 19. juli 2015 kl. 22.02
@Claus.
Som sagt skriver jeg ud fra egne erfaringer.
Forstår jeg dig rigtigt, er græsset rundt om kløveren højt, fordi kløveren sender kvælstof ned i jorden på samme sæt som rødkløver.
Er det korrekt?
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. juli 2015 kl. 22.40
Det er korrekt.
Jeg tror faktisk hvidkløver fikserer mere kvælstof end rødkløver, men du må ikke hænge mig op på det.
Effekten ses tydeligst hvis plænen har et lavt kvælstofniveau og pletvis hvidkløver bestand. På den måden giver det også en indikation af om plænen ville have godt af lidt mere gødning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.