Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 22.31
Hej
Vi har for 3 år siden fået fældet vores store grantræ, som vi i 1966 købte i 80 cm højde.
Jeg mener at kunne huske at sælgeren sagde at sådan et træ var 6 år gammelt.
Jeg har talt årringene - og dermed kun de lyse ringe og hvis det er rigtigt, er træet kun omtrent 40 år gammelt. Det burde dog være over 50 år gammelt. Tæller jeg forkert - eller kan man ikke bestemme træets alder efter årringe?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 22.59
Årringe i min træstub
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2015 kl. 23.00
Og tæt på
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. juli 2015 kl. 7.08
ja det ser ud til at du husker ca. 10 år forkert - træet har været ca. 40 år da det blev fældet
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2015 kl. 9.04
Hej Mogens Madsen
Hvis det ikke lige havde været netop dette træ, kunne jeg have husket forkert. Træet har en historie. I 1966 byggede vi vores første hus på bar mark i Gram ved Stilling/Skanderborg. Her købte vi træet hos et ægtepar, som fortalte at de havde købt jordstykket med de nyplantede graner uden længere betænkningstid. Derfor havde manden sagt: BASTA! Og konen svarede: "HU-HEJ, som altid!"
Hos os har grantræet derfor aldrig heddet andet end HU-HEJ træet. Vi tog træet med os da vi flyttede til Fredericia egnen i 1973. Derfor er jeg helt sikker på, hvor længe vi har haft træet.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 17. juli 2015 kl. 9.45
Træet er et par år, inden du kan se årringe.
Ved flytningen i 1973 kan træet ligeledes have sprunget en eller flere årringe over.
Men ellers er det ganske vist - træet danner en ring hvert år.
Billedet er ikke tydeligt nok til at jeg tør påtage mig at tælle årringene.
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2015 kl. 10.54
Du kan i bedste fald tælle træets alder i den højde hvor tværsnittet er lagt. Sat på spidsen: skærer du en meter under toppen får du jo ikke 50 årringe men måske 5.
Selvom du savede helt nede ved jorden tror jeg også de første årringe er noget nær umulige at se. Ihvertfald med det blotte øje. Tænk på hvor lille sådan en frøplante af gran er. Du sikkert set dem i skoven.
Det er en meget sjov observation du deler med os. Tak.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.