Forum

Flæse af jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Solveig Timm, 18. juli 2015 kl. 14.56

Vi har flere bede i vores have - hvor der er pt. er blomster i.
Disse bede vil vi nu så græs i.
Vi tænker at de skal flæse først.
Nu er spørgsmålet - hvor meget skal/er det nødvenlig, vi fjerne inden at vi begynder at flæse?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2015 kl. 15.53

Hej - ikke for at genere dig, men jeg går ud fra at du vil FRÆSE jorden. Jeg bryder mig ikke om at fræse, så den slags arbejde har jeg altid gjort ved at vende jorden med en spade - i spadestiksdybde. Først må alt højt grønt selvfølgelig klippes ned, så man kan få spaden/fræseren ned. At fræse betyder også at alle rødder slås i mange stykker. Disse stykker vil kunne gro videre, hvis der bare planeres og såes græs ovenpå. Jeg ville derfor helt klart vende jorden med en spade først.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2015 kl. 16.30

Hej Solveig Timm

Når I vil omlægge til mere græs er det et meget godt tidspunkt at gå igang med arbejdet med at rydde bedene nu.
August er normalt en fugtig & fremragende måned at få god spiring og vækst i nysået græs ;-)

Hvis blomsterne i bedene er etårige er det nok at klippe dem ned næsten til jordoverfladen eller alternativt trække dem op med den mængde rod, der nu kommer med, når man hiver i plantens overjordiske dele.

Hvis det derimod er stauder som måske har stået i flere år er det nødvendigt med en anden fremgangsmåde.
Det mest effektive vil være at grave dem op og ryste mest mulig jord af dem på stedet.
Det vil forhindre det meste af de nye skud, som de vil komme med enten senere på året eller til foråret.

Hvis der også er blomsterløg i bedene, så kan de let findes og fjernes samtidig med opgravningen af stauderne.

Selv grundig fræsning vil ikke ødelægge alle løg (og langtfra alle stauderødder !!!). Så jo større andel af rødder og løg, der fjernes med håndkraft inden fræsning jo bedre.

Nogen har gode erfaringer med at annoncere her på Forum at planter gives væk (skriv gerne hvilken slags det er, hvis I ved det).
På den måde har mange haft held til at fordele arbejdet med opgravning af stauder og løg mellem sig selv og andre havedyrkere ;-). Hvis I vælger at gøre dette så husk at skrive hvor i landet, jeres have ligger og hvordan man kan kontakte Jer....

Jeg ønsker Jer rigtig god arbejdslyst !

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Flæse af jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flæse af jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider