Forum

GOD vandfast tusch til planteskilte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. juli 2015 kl. 9.31

Jeg har prøvet forskellige tuscher til at skrive på div. plantebånd og skilte. Enkelte skriver pænt, men ingen af de afprøvede er tilstrækkelige LYS ægte og vandfaste.
Andre har sikkert været i samme situation...? - Så hvis du har fundet en tusch,- som gerne må kunne holde i flere år,- er jeg meget interesseret i et tip. Hvor købte du den og hvad kostede den?
På forhånd TAK for din hjælp.

Med venlig hilsen JR.F.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 23. juli 2015 kl. 10.54

Det kender jeg godt, jeg har prøvet adskillige tush, nu har jeg købt en labelprinter istedet, så sætter jeg lablen fast på plastskiltene istedet.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. juli 2015 kl. 13.01

Garta sælger en som er meget god men heller ikke den holder mere end et halv år og det er især et problem når man poder træer. Så jeg vil også gøre som Lis, køb en labelprinter .

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juli 2015 kl. 15.17

Jeg laver selv mine planteskilte med Wordpad som bliver printet ud og lamineret og klippet til så de passer på mine plantepinde

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. juli 2015 kl. 17.56

Hej i "tusseafdelingen"
Det viser sig at de fleste tusser ikke holder til solens stråler, men efter lang afprøvning på skilte på et sydvendt stakit, viser det sig at Penol 775 og 777 (forskel i tykkelsen) kan holde til solens lys - i hvert fald i et par år.
Så må det vel også række, og det er dem der bruges fremover.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. juli 2015 kl. 18.51

TAK for ekspertudsagn Boi!
Jeg vil notere mig disse numre, - med en blyant.
Et par års holdbarhed, er dog bedre end dette års 4-5 mdr. ;)

Også tak til Lis, Søren og Svend for input.

MVH.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juli 2015 kl. 19.27

"Staedtler permanet garden" bruger vi. Den holder ihvertfald et par år på træ og plastic skilte. Længere har vi ikke haft tuchen.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. juli 2015 kl. 21.02

Når jeg skal have teksten på en etiket til at holde, bruger jeg en ganske almindelig blød blyant og undgår at gnide i teksten. Jeg finder ofte etiketter på frøplanter, der er sået for mere end 10 år siden, hvor teksten er lige så let at læse, som da etiketten lige var skrevet.

Straks værre er det når jeg bruger sløjfeetiketter for de holder ikke nær så lang tid som teksten.

Bruger jeg endelig tusch er det Edding 751 med sort blæk, der let holder på skilte der sidder i fuld sollys i 5-6 år.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. juli 2015 kl. 22.53

Lis P.
Det lyder besnærende.
Hvad er det for en labelprinter og hvilken printerblæk bruges og har du planteskiltene udenfor i bagende sol?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 22.54

Jeg har også problemer med holdbarheden af tekst på planteskiltene. Jeg skriver nu konsekvent teksten i begge ender af pinden. Den ende, der vender ned i jorden forbliver intakt, så jeg kan forny den overjordiske tekst.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. juli 2015 kl. 9.18

Jeg bruger Artline Garden marker. Den holder fint til mit brug, 4 år er den mindst. Jeg skriver på træispinde, og er det ikke nok, har jeg et par lameller fra en persienne. På begge dele holder skriften, nogen gange mere end et år.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juli 2015 kl. 19.30

Det kunne være dejligt, hvis Lis P. skrev hvad det er for en labelprinter hun bruger og erfaringerne med den.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 25. juli 2015 kl. 23.25

Jeg ved ikke hvilken printer Lis P. Bruger, men jeg bruger en Brother ptouch labelprinter sammen med tz tape med ekstra kraftig lim. Det holder glimrende, men det kræver at underlaget er rimeligt rent og tørt, inden labelen sættes på.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. juli 2015 kl. 13.03

@Niels V.
Tak. Den ser jeg på

Nyt svar til emnet »GOD vandfast tusch til planteskilte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > GOD vandfast tusch til planteskilte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider