Forum

Kan man nedfryse kål?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. juli 2015 kl. 10.27

Jeg ville jo umiddelbart sige nej, men jeg læste det her i går i en faglig artikel om kål med erfaring om kåldyrkning året rundt - det var dyrkning af spring cabbage, jeg læste om.

If you have a glut and can’t use all your spring cabbages quickly, they can be frozen – but only freeze fresh heads of the best quality. Wash and coarsely shred the cabbage, then blanch it (quickly immerse it in boiling water) for about a minute. Dry it and pack into polythene bags or rigid plastic containers.

Kort på dansk om metoden: Snit kålen groft, blancher det hurtigt i kogende vand i ca. 1 minut. Tør det og pak det i plastikposer eller plastik bokse.

Er der nogen, som har erfaringer?

Vil du læse artiklen - det er lige nu på høje tid at så kål til overvintring.

www.growfruitandveg.co.uk/how-to-grow/growing-spring-cabbages

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juli 2015 kl. 12.57

Er det revet hvidkål du mener?

Grønkål, Broccoli, Blomkål, Rosenkål, kålroe har vi jo alle prøvet og ved at det fungerer - købes jo også i detailhandelen.

Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke er muligt, men har aldrig set andet konserveret hvidkål end surkål.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. juli 2015 kl. 17.37

Ja, Spring cabbage er vel nærmest spidskål. Jeg bruger også sorten Express/Greyhound til overvintring.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2015 kl. 7.50

her snitter vi både hvidkål og strandkål og nedfryser uden blancering - med et fint resultat

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Jensen, 10. august 2015 kl. 9.34

Jeg har også gode erfaringer med at nedfryse kål. Plejer lige at give det en blancering først.

Nyt svar til emnet »Kan man nedfryse kål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan man nedfryse kål?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider